ВИЩА ОСВІТА
1’2025

Олійник О. О.
https://orcid.org/0000-0002-3941-2286

ВИЩА ОСВІТА В УКРАЇНІ: НАУКОМЕТРИЧНИЙ ТА СТАТИСТИЧНИЙ АНАЛІЗ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою статті є дослідження тенденцій розвитку вищої освіти в Україні за даними наукових публікацій наукометричної бази даних Scopus і статистичними даними Державної служби статистики України за 2010–2023 рр. Для досягнення окресленої мети автором використано такі наукові методи: економіко-математичне моделювання, параметричні методи аналізу даних, структурний, кластерний та статистичний аналіз. Задля визначення напрямів наукових досліджень вищої освіти в Україні автором проведено кластерний аналіз із використанням програмного продукту VOSviewer 1.6.20 на основі 2 570 наукових публікацій наукометричної бази даних Scopus. Бібліографічний аналіз документів дав можливість виокремити ключові напрямки наукових досліджень вищої освіти в Україні, що відповідають п’яти сформованим кластерам. Центральний кластер у мапі ключових слів відображає основні напрями досліджень, які пов’язані з реформуванням вищої освіти в Україні, її міжнародною інтеграцією та підвищенням якості освітнього процесу. Результати статистичного аналізу показників виду економічної діяльності 85.4 «Вища освіта» демонструють зменшення значень основних показників у 2023 р. відносно 2010 р. Чисельність суб’єктів господарювання, які працювали в галузі вищої освіти, упродовж досліджуваного періоду скоротилася на 13,5 %. Скорочення торкнулося й чисельності найманих працівників: вона зменшилася з 11 676 осіб у 2010 р. до 2 497 осіб у 2023 р. При цьому виявлено зростання обсягів реалізованих послуг у сфері вищої освіти: темп приросту у 2023 р. відносно 2010 р. становив 23,3 %, а відносно 2022 р. – 25 %. Водночас із 2017 р. діяльність суб’єктів господарювання вказаного виду економічної діяльності характеризується збитковістю. Таким чином, у сучасних умовах українським закладам вищої освіти необхідно диверсифікувати джерела доходів шляхом залучення грантового фінансування, а також налагодження партнерств із бізнесом і міжнародними організаціями.
Ключові слова: вища освіта, заклад вищої освіти, студенти, викладачі, навчання, освітній процес, Scopus.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-58-68

Посилання:
1. Родінова Н. Л., Логай В. А., Ковальчук М. Б. Імплементація штучного інтелекту в оцінювання якості української освіти: вплив на академічну доброчесність. Академічні візії. 2024. № 29. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/978.
2. Буровицька А. І. Особливості резильєнтності студентів під час навчання в умовах воєнного часу. Наукові записки. Сер. : Психологія. 2024. № 2. С. 17–23. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-2-2.
3. Лапчинський В. В., Горіховський М. В., Оганесян В. С., Кондрашов O. Вплив війни на освіту: формування толерантності та стресостійкості у студентів закладів фахової професійної підготовки. Професійно-прикладні дидактики. 2023. № 1. С. 7–11. DOI: https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-1.
4. Чепелюк А. В., Філь В. М. Фізичне виховання як важлива складова здорового способу життя студентської молоді. Перспективи та інновації науки. 2022. № 11 (16). С. 200–209. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-11(16)-200-209.
5. Батченко Л. В., Штулер І. Ю., Баула О. В. Соціальна відповідальність інклюзивної освіти закладів вищої освіти в умовах військового конфлікту. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2023. № 6. С. 8–16. DOI: https://doi.org/10.30857/2786-5398.2023.6.1.
6. Годецька Т. І. Інклюзивні освітні середовища в умовах цифрової трансформації суспільства: психологічний аспект (аналітичний огляд). Аналітичний вісник у сфері освіти й науки. 2024. № 20. С. 78–111. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743109/.
7. Статистична інформація. Економічна статистика. Діяльність підприємств / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
8. Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. 451 c. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1-1.pdf.
9. Міщук Г., Олійник О. Оцінка міграційних настроїв та професійних устремлінь науковців в умовах війни в Україні. Соціальна економіка. 2022. № 64. С. 5–12. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2022-64-01.
10. Сиченко В. В., Шевченко О. О., Рибкіна С. О. Проблеми системи вищої освіти в Україні та шляхи їх вирішення в післявоєнний період. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Сер. : Публічне управління та адміністрування. 2022. Т. 33 (72). № 6. С. 149–155. DOI: https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2022.6/23.
11. Програми подвійних дипломів / Нац. ун-т «Львівська політехніка». URL: https://lpnu.ua/cmo/mizhnarodni-osvitni-prohramy-ta-proiekty/prohramy-podviinykh-dyplomiv?utm_source=chatgpt.com.
12. Гапон В. В., Барабаш О. А., Читаєва К. Г. Аналіз фінансування закладів вищої освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2024. 53 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/az_analiz-finansovogo-zabezpechennya-zvo_2024_dnu-ioa.pdf.
13. Mobility indicators UNESCO. 2023. URL: https://data.uis.unesco.org/index.aspx?queryid=3804.