МІЖНАРОДНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
1’2025

Денисюк О. Я.
https://orcid.org/0000-0001-8584-0647
Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X
Дронь Т. О.
https://orcid.org/0000-0003-1374-5610

ОСВІТНІ ІНДИКАТОРИ ЯК ЗАСІБ УЗГОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ СИСТЕМ ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. У статті досліджено роль освітніх індикаторів як ключового інструмента гармонізації української та європейської систем освіти. Під час реформування освітньої системи України на тлі євроінтеграційних процесів постає потреба в упровадженні критеріїв, що відповідають сучасним викликам і вимогам Європейського Союзу та дають можливість визначити місце освітньої системи країни серед освітніх систем країн ЄС. Освітні індикатори слугують інструментом оцінки якості освітніх процесів, забезпечуючи порівнянність результатів навчання на національному й міжнародному рівнях. Автори статті розглядають основні підходи до визначення освітніх індикаторів та їхню роль у розвитку національних освітніх критеріїв. Акцент зроблено на індикаторах, розрахунок яких базується на галузевій стати­стичній звітності та на інформації, отриманій за результатами моніторингових досліджень щодо запровадження реформ в освітній сфері. Окремо висвітлюється питання адаптації європейських освітніх критеріїв в українському контексті з урахуванням особливостей національної системи освіти. Як приклад розглянуто освітні індикатори ОЕСР щодо витрат на освіту, рівня доступу до освітніх послуг та чисельності учнів на одного вчителя. Мета дослідження – проаналізувати можливості застосування європейських індикаторів як орієнтира для підвищення якості освіти в Україні. Висновки, наведені в статті, підтверджують, що інтеграція європейських освітніх індикаторів сприятиме поліпшенню якості української освіти, підвищенню її конкурентоспроможності на міжнародній арені й посиленню взаємозв’язку національної та європейських освітніх систем.
Ключові слова: глобалізація, інтеграція, освітні індикатори, система освіти України, якість освіти, загальна середня освіта.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-99-106

Посилання:
1. European Education Area / European Commission. URL: https://education.ec.europa.eu/.
2. Константінов С. Ф. Гармонізація освіти України з європейським освітнім простором. Нове українське право. 2023. № 4. С. 113–119. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2023.4.15.
3. Євдокімова М. О. Адаптація української освітньої системи до європейського освітнього простору. Модернізація вищої освіти та забезпечення якості освітньої діяльності в умовах європейської інтеграції : матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. (м. Харків, 18 жовт. 2024 р.). Харків, 2024. С. 58–59. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/58722/1/conf-18-10-24-materialy-18.pdf.
4. Гамерська І. Упровадження нових технологій як один з напрямів гармонізації освітніх систем. Наука і освіта. 2014. № 3. С. 45–50. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/5959/1/Khamerska.pdf.
5. Про затвердження і введення в дію переліку національних освітніх індикаторів ефективності та якості загальної середньої освіти та методології їх обрахунку : наказ Міністерства освіти і науки України від 19.09.2016 № 1116. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/mus27360?an=6&ed=2016_09_19.
6. Education at a Glance 2023 / OECD. 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
7. Локшина О. Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український педагогічний журнал. 2024. № 2. С. 6–19. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19.
8. Heriard P., Prutsch M. J., Thoenes S. Making the European Education Area a reality: state of affairs, challenges and prospects. Brussels, 2021. 76 p. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2021/652237/IPOL_STU(2021)652237_EN.pdf.
9. Дослідження щодо впровадження реформи НУШ у пілотних закладах освіти (базова школа) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2024. 159 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/11/pilot_nus_report_2024.pdf.
10. Моніторингове дослідження формування оптимальної мережі закладів загальної середньої освіти в ОТГ/ ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. 43 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/12/monitoring_formuvannya_optimalno%D1%97_merezhi_zzso_2022-1.pdf.