РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
3’2025

Литвинова С. Г.
https://orcid.org/0000-0002-5450-6635
Носенко Ю. Г.
https://orcid.org/0000-0002-9149-8208
Сухіх А. С.
https://orcid.org/0000-0001-8186-1715

СИСТЕМА ВИКОРИСТАННЯ ІМЕРСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗМІШАНОМУ НАВЧАННІ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті обґрунтовано актуальність використання імерсивних технологій (AR/VR) у системі змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) в умовах цифровізації та викликів сучасності. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та розроблення структурно-функціональної системи використання імерсивних технологій у змішаному навчанні ЗЗСО. Для досягнення цієї мети застосовано теоретичний аналіз, узагальнення досвіду зарубіжних і вітчизняних досліджень, педагогічне проєктування. Наукова новизна одержаних результатів полягає в обґрунтуванні складників системи: змістово-цільового, технологічного, методичного, організаційно-управлінського та рефлексивно-аналітичного, кожен з яких виконує специфічні функції й забезпечує цілісність упровадження імерсивних технологій відповідно до компетентнісного підходу та Концепції «Нова українська школа». Запропонована система дає змогу гнучко інтегрувати AR/VR у змішане навчання ЗЗСО з урахуванням педагогічної доцільності. Важливим результатом дослідження є створення авторського «Каталога імерсивних сервісів» для практичного використання вчителями. Це електронний каталог, що агрегує різні сервіси доповненої та віртуальної реальності, містить зручну систему фільтрації, щоби спростити добір сервісів, відповідно до потреб учителя (освітній рівень (1–12-й класи), предмет, мова інтерфейсу, платний / безкоштовний тощо). Упровадження системи використання імерсивних технологій у змішаному навчанні ЗЗСО сприятиме розвитку цифрової компетентності учнів і вчителів, посилить мотивацію та підвищить якість освітнього процесу. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що сформовані підходи, моделі та рекомендації можуть бути використані адміністрацією ЗЗСО, педагогами й розробниками навчально-методичного забезпечення для поетапного впровадження імерсивних сервісів в освітній процес. Подальші дослідження спрямовуватимуться на детальне обґрунтування методики використання імерсивних технологій у шкільній практиці.
Ключові слова: імерсивні технології, змішане навчання, заклад загальної середньої освіти, система використання імерсивних технологій, методика.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-22-35

Посилання:
1. Digital competence frameworks for teachers, learners and citizens. UNESCO-UNEVOC. URL: https://unevoc.unesco.org/home/Digital+Competence+Frameworks (дата звернення: 10.07.2025).
2. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / М-во освіти і науки України. Київ, 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 10.07.2025).
3. Yang K., Zhou X., Radu I. XR Ed Framework: Designing Instruction driven and Learner centered Extended Reality Systems for Education. Human-Computer Interaction. 2020. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2010.13779.
4. Dias F. A. F., Rodrigues C. S. C., Teixeira E. N., Werner C. Immersive Learning Frameworks: A Systematic Literature Review. IEEE Transactions on Learning Technologies. 2023. Vol. 16, Iss. 5. P. 736–747. DOI: https://doi.org/10.1109/TLT.2023.3242553.
5. Sun J. C. Y., Ye S. L., Yu S. J., Chiu T. K. Effects of Wearable Hybrid AR/VR Learning Material on High School Students’ Situational Interest, Engagement, and Learning Performance: the Case of a Physics Laboratory Learning Environment. Journal of Science Education and Technology. 2023. Vol. 32. P. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1007/s10956-022-10001-4.
6. Довгаль С., Бутурліна О. Імерсивні технології та їх вплив на модернізацію сучасної системи освіти. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти. Сер. : Філософія. Педагогіка. 2024. T. 2. № 2. С. 48–52. DOI: https://doi.org/10.54891/2786-7013-2023-2-11.
7. Носенко Ю. Г. Імерсивні технології для підтримки змішаного навчання у вітчизняних закладах загальної середньої освіти. Нова педагогічна думка. 2024. Т. 120. № 4. С. 32–38. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2024-120-4-32-38.
8. Vidak A., Movre Šapić I., Mešić V., Gomzi V. Augmented reality technology in teaching about physics: a systematic review of opportunities and challenges. European Journal of Physics. 2024. Vol. 45, No. 2, 023002. DOI: https://doi.org/10.1088/1361-6404/ad0e84.
9. Bondarenko O., Pakhomova O., Lewoniewski W. The didactic potential of virtual information educational environment as a tool of geography students training. Augmented Reality in Education : Proceedings of the 2nd International Workshop (Kryvyi Rih, March 22, 2019). Kryvyi Rih, 2019. P. 13–23. URL: https://ceur-ws.org/Vol-2547/paper01.pdf (дата звернення: 10.07.2025).
10. Kovalenko V. V., Marienko M. V., Sukhikh A. S. Use of augmented and virtual reality tools in a general secondary education institution in the context of blended learning. Information Technologies and Learning Tools. 2021. Vol. 86, No. 6. P. 70–86. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v86i6.4664.
11. Сухіх А. С., Полященко І. М. Імерсивні технології в умовах змішаного навчання: перспективи застосування в інклюзивній освіті ЗЗСО. Наукові записки. Сер. : Педагогічні науки. 2024. № 216. С. 278–284. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-278-284.
12. Литвинова С. Г. Імерсивне середовище навчання: порівняльний аналіз. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. : Педагогіка. Соціальна робота. 2023. № 2 (53). С. 76–82. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.76-82.
13. Akçayır M., Akçayır G. Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review. 2017. Vol. 20. P. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002.
14. Malykhin O., Aristova N., Alieksieieva S. Boosting lifelong learning for general secondary schoolteachers: digital competence development amid blended learning. Society. Integration. Education : Proceedings of the International Scientific Conference (Rēzekne, May 27, 2022). Rēzekne, 2022. Vol. 1. P. 819–827. DOI: https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.6859.
15. Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. Київ : Атіка, 2008. 684 с.
16. Литвинова С. Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : монографія. Київ : ЦП «Компринт», 2016. 354 c. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/106829/.
17. Використання імерсивних технологій вчителями у процесі змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти : метод. рек. / С. Г. Литвинова та ін. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 121 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743977/ (дата звернення: 10.07.2025).
18. Носенко Ю. Г. Імерсивні технології в традиційному та у змішаному навчанні в закладах загальної середньої освіти: порівняльний аспект. Фізико-математична освіта. 2024. T. 39. № 5. С. 34–40. DOI: https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i5-05.
19. Литвинова С. Г. Методичні аспекти використання 360-градусного відео в умовах змішаного навчання. Наукові записки. Сер. : Педагогічні науки. 2024. № 213. С. 279–286. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-279-286.
20. Рашевська Н. В. Імерсивні технології навчання природничих дисциплін учнів старших класів закладів середньої освіти. Наукові записки. Сер. : Педагогічні науки. 2024. № 213. С. 222–228. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-222-228.
21. Каталог імерсивних сервісів / Ін-т цифровізації освіти НАПН України. 2025. URL: https://www.immersive-tools.pp.ua/ (дата звернення: 10.07.2025).
22. Staker H., Horn M. B. Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute, 2012. URL: http://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf (дата звернення: 10.07.2025).