Лєснікова М. В.
https://orcid.org/0000-0003-2802-973X
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОСВІТНЬОЇ СТАТИСТИКИ У СФЕРІ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ТА УКРАЇНИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті виконано порівняльний аналіз статистичних показників фахової передвищої освіти (ФПО) в Україні та країнах ЄС, зокрема в частині методології збору, наборів даних і розрізів, за якими вони збираються. Визначено, що ФПО (короткий цикл вищої освіти, КЦВО) відіграє ключову роль у формуванні людського капіталу й підвищенні конкурентоспроможності економіки, у забезпеченні ринку праці кадрами прикладного профілю та в їх швидкому працевлаштуванні, можливості продовження навчання для здобуття вищої освіти. Розглянуто підходи, які використовуються Євростатом у межах збору даних UOE (UNESCO-UIS/OECD/EUROSTAT), а також практики збору інформації в Україні в межах державного статистичного спостереження «Мережа та діяльність закладів освіти». Встановлено, що статистичні дані щодо ФПО в Україні та КЦВО в країнах ЄС збираються з адміністративних реєстрів за однаковими складовими. Проте є розбіжності у структурі й деталізації збору статистичних даних, зокрема за показниками здобувачів, вступників, випускників, педагогічного персоналу, студентської мобільності. Визначено, що в статистиці ФПО України відсутні такі розрізи: диференціація за типами програм КЦВО (академічна, професійна); показники за віковими групами, типами закладів, інтенсивністю участі, статусом зайнятості педагогічного персоналу; показники студентської та кредитної мобільності випускників. Запропоновано шляхи гармонізації статистичної системи ФПО України з європейською – через розширення розрізів даних, уніфікацію класифікацій, оновлення методологічної бази статистичних спостережень у сфері ФПО відповідно до стандартів Євростату, удосконалення адміністрування збору й опрацювання інформації. Стаття підкреслює роль достовірної освітньої статистики у формуванні ефективної політики у сфері ФПО та інтеграції України в єдиний європейський освітній простір. Результати дослідження може бути використано під час розроблення інструментів моніторингу для оцінювання ефективності реформ ФПО в Україні.
Ключові слова: освітня статистика, фахова передвища освіта, короткий цикл вищої освіти, статистичні показники, порівнянність даних, розрізи даних.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-82-93
Ключові слова: освітня статистика, фахова передвища освіта, короткий цикл вищої освіти, статистичні показники, порівнянність даних, розрізи даних.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-82-93
Посилання:
1. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
2. International Standard Classification of Education ISCED 2011 / UNESCO-UIS. 2012. URL: https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf.
3. Qualifications at level 5: progressing in a career or to higher education / Cedefop. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2014. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/6123_en.pdf.
4. Радкевич В. О., Лузан П. Г., Пащенко Т. М. Фахова передвища освіта: аналітичний огляд ефективності. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Т. 4. № 2. С. 1–12. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4209.
5. Сумбаєва Л. П. Аналіз тенденцій розвитку закладів фахової передвищої освіти та їх економічної безпеки. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 1 (61). С. 201–208. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-201-208.
6. Братко М. Фахові коледжі як освітній ресурсний центр розвитку людського капіталу. Освітологічний дискурс. 2021. Т. 35. № 4. С. 15–36. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.42.
7. Students enrolled in tertiary education by education level, programme orientation, sex, type of institution and intensity of participation. Eurostat. DOI: https://doi.org/10.2908/EDUC_UOE_ENRT01.
8. Статистична інформація. Демографічна та соціальна статистика. Освіта. Вища та фахова передвища освіта в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
9. Регламент Комісії (ЄС) № 912/2013 від 23 вересня 2013 року про імплементацію Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 452/2008 стосовно вироблення та розвитку статистики у галузі освіти та навчання впродовж життя в частині статистики систем освіти та навчання : міжнародний документ від 23.09.2013 № 912/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_014-13#Text.
10. Statistical requirements compendium – 2024 edition. Eurostat. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2024. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2785/85925.
11. Data Collection on formal education. Manual on concepts, definitions and classifications / UOE. 2020. URL: https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/uoe-data-collection-manual-2020-en.pdf.
12. Tertiary education statistics / Eurostat. 2025. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Tertiary_education_statistics#cite_note-1.
13. Методологічні положення державного статистичного спостереження «Мережа та діяльність закладів освіти» / Державна служба статистики України. Київ, 2025. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/norm_doc/2025/05/05.pdf.
14. Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 № 266. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text.
15. UNESCO OECD Eurostat (UOE) joint data collection – methodology / Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=UNESCO_OECD_Eurostat_(UOE)_joint_data_collection_%E2%80%93_methodology#Data_collection_tables_and_comparability_of_collected_data.
16. Методологічні положення щодо складання допоміжних (сателітних) рахунків освіти в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/metod_polog/metod_doc/sp/sp_06.pdf.
2. International Standard Classification of Education ISCED 2011 / UNESCO-UIS. 2012. URL: https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf.
3. Qualifications at level 5: progressing in a career or to higher education / Cedefop. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2014. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/6123_en.pdf.
4. Радкевич В. О., Лузан П. Г., Пащенко Т. М. Фахова передвища освіта: аналітичний огляд ефективності. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Т. 4. № 2. С. 1–12. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4209.
5. Сумбаєва Л. П. Аналіз тенденцій розвитку закладів фахової передвищої освіти та їх економічної безпеки. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 1 (61). С. 201–208. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-201-208.
6. Братко М. Фахові коледжі як освітній ресурсний центр розвитку людського капіталу. Освітологічний дискурс. 2021. Т. 35. № 4. С. 15–36. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.42.
7. Students enrolled in tertiary education by education level, programme orientation, sex, type of institution and intensity of participation. Eurostat. DOI: https://doi.org/10.2908/EDUC_UOE_ENRT01.
8. Статистична інформація. Демографічна та соціальна статистика. Освіта. Вища та фахова передвища освіта в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
9. Регламент Комісії (ЄС) № 912/2013 від 23 вересня 2013 року про імплементацію Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 452/2008 стосовно вироблення та розвитку статистики у галузі освіти та навчання впродовж життя в частині статистики систем освіти та навчання : міжнародний документ від 23.09.2013 № 912/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_014-13#Text.
10. Statistical requirements compendium – 2024 edition. Eurostat. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2024. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2785/85925.
11. Data Collection on formal education. Manual on concepts, definitions and classifications / UOE. 2020. URL: https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/uoe-data-collection-manual-2020-en.pdf.
12. Tertiary education statistics / Eurostat. 2025. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Tertiary_education_statistics#cite_note-1.
13. Методологічні положення державного статистичного спостереження «Мережа та діяльність закладів освіти» / Державна служба статистики України. Київ, 2025. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/norm_doc/2025/05/05.pdf.
14. Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 № 266. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text.
15. UNESCO OECD Eurostat (UOE) joint data collection – methodology / Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=UNESCO_OECD_Eurostat_(UOE)_joint_data_collection_%E2%80%93_methodology#Data_collection_tables_and_comparability_of_collected_data.
16. Методологічні положення щодо складання допоміжних (сателітних) рахунків освіти в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/metod_polog/metod_doc/sp/sp_06.pdf.
