МІЖНАРОДНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
3’2025

Локшина О. І.
https://orcid.org/0000-0001-5097-9171

ПРОГРЕС У РОЗБУДОВІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ: РЕЗУЛЬТАТИ ПРОМІЖНОЇ ОЦІНКИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Констатовано актуальність дослідження інтеграції вітчизняної освіти в європейський освітній простір в умовах отримання Україною у 2022 р. статусу кандидата на членство в ЄС та початку гармонізації національної правової системи з acquis communautaire. Метою статті є аналіз прогресу в розбудові європейського освітнього простору, який проголошено метою європейського співробітництва в документі «Стратегічна рамка європейського співробітництва в галузі освіти й навчання в напрямі до європейського освітнього простору та за його межами (2021–2030)». Основну увагу приділено осмисленню концепту Стратегічної рамки як інструмента, який ЄС використовує для управління цим співробітництвом з окресленням цілей і тактик для їх досягнення. Для досягнення зазначеної мети застосовано метод аналізу ключових документів ЄС, які регулюють правове поле та визначають напрями розвитку співробітництва в освіті. Аналіз монографічних досліджень уможливив осмислення характеру наукового дискурсу щодо окресленої проблеми. Розкрито позитивні тенденції, що їх демонструють національні системи освіти на шляху побудови європейського освітнього простору навіть в умовах непрогнозованих викликів. Констатовано, що ефективність чинної Стратегічної рамки забезпечується форматом цілісної системи, що охоплює множинність її складових в єдності цілей політики з конкретними часовими рамками, механізмів управління цією співпрацею в сукупності індикаторів, моніторингу й оцінки, що посилює відповідальність за спільні пріоритети. Сформульовано перелік її інноваційних характеристик, який охоплює структурованість у часі, вимірюваність, прозорість та адаптивність, інтегрованість по вертикалі, синергію по горизонталі. Зроблено висновок про актуальність гармонізації пріоритетів розвитку української освіти з європейськими, які визначено у Стратегічній рамці, та подальшого дослідження її концептуальних орієнтирів, принципів і практик функціонування з позиції здобутків, викликів та адаптації до національних реалій.
Ключові слова: Україна, ЄС, освіта й навчання, стратегія європейського співробітництва, європейський освітній простір, управлінська рамка, моніторинг, ефективність.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-3-94-106

Посилання:
1. Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union: Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council and the Council / European Commission. Brussels, 17.6.2022. COM(2022) 407 final. URL: https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2022-06/Ukraine%20Opinion%20and%20Annex.pdf (дата звернення: 06.09.2025).
2. Accession criteria (Copenhagen criteria) / Publications Office of the European Union. 2025. URL: https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/glossary/accession-criteria-copenhagen-criteria.html.
3. Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union – Part Three: Union Policies and Internal Actions – Title XII: education, vocational training, youth and sport – Article 165 (ex Article 149 TEC). Official Journal. 2008. No. 115. P. 120–121. URL: http://data.europa.eu/eli/treaty/tfeu_2008/art_165/oj (дата звернення: 06.09.2025).
4. Open method of coordination / Publications Office of the European Union. 2017. URL: https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/glossary/open-method-of-coordination.html (дата звернення: 06.09.2025).
5. Presidency Conclusions: Lisbon European Council 23 and 24 March 2000. European Parliament. URL: https://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm (дата звернення: 06.09.2025).
6. Concrete future objectives of education systems / Publications Office of the European Union. 2021. URL: https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/concrete-future-objectives-of-education-systems.html (дата звернення: 06.09.2025).
7. Council conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training (ET 2020) / Council of the European Union. 2009. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=oj:JOC_2009_119_R_0002_01 (дата звернення: 06.09.2025).
8. Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021–2030) / Council of the European Union. 2021. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=oj:JOC_2021_066_R_0001 (дата звернення: 06.09.2025).
9. Interim evaluation of the 2021-2030 European Education Area strategic framework / European Commission. 2025. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2766/2668196.
10. Diez T., Wiener A. Introducing the Mosaic of Integration Theory. KFG Working Paper Series. 2018. No. 88. URL: https://www.polsoz.fu-berlin.de/en/v/transformeurope/publications/working_paper/wp/wp88/WP_88_Diez_Wiener_Druck-und-Web.pdf (дата звернення: 06.09.2025).
11. Cino Pagliarell M. Integration theories and European education policy: bringing the role of ideas back in. Journal of Contemporary European Research. 2020. Vol. 16, No. 3. P. 320–328. DOI: https://doi.org/10.30950/jcer.v16i3.1088.
12. Schmidt V. A. Theorising European integration: the four phases since Ernst Haas’ original contribution. Journal of European Public Policy. 2024. Vol. 31, Iss.10. P. 3346–3371. DOI: https://doi.org/10.1080/13501763.2024.2337273.
13. Segers M. The origins of European integration. Cambridge University Press, 2023. 256 p. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009379380.
14. Ruppen Coutaz R., Paoli S. (Eds.). Building Europe Through Education, Building Education Through Europe: Actors, Spaces and Pedagogies in a Historical Perspective. Routledge, 2024. 236 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003247838.
15. Schütze R. «Integration-through-Law»: grand theory, revisionist history. European Law Open. 2025. Vol. 4, Iss. 2. P. 162–200. DOI: https://doi.org/10.1017/elo.2025.15.
16. Eeva K. Governing through consensus? The European Semester, soft power and education governance in the EU. European Educational Research Journal. 2021. Vol. 23, Iss. 2. P. 178–197. DOI: https://doi.org/10.1177/14749041211055601.
17. Heriard P., Prutsch M., Thoenes S. Making the European Education Area a reality: state of affairs, challenges and prospects / European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies. Brussels, 2021. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14830.95042.
18. Gain V. Informality as a resource: A systems-theoretical take on the open method of coordination in education. European Educational Research Journal. 2023. Vol. 23, Iss. 2. P. 198–214. DOI: https://doi.org/10.1177/14749041231168952.
19. Sorensen T. B., Eeva K. Re-articulating the form of the political: Contemporary education governance in the European Union. Introduction to the Special Issue. European Educational Research Journal. 2024. Vol. 23, Iss. 2. P. 165–177. DOI: https://doi.org/10.1177/14749041241231021.
20. Stevenson H. Europeanizing Europe’s education policy. Building Europe Through Education, Building Education Through Europe / R. Ruppen Coutaz, S. Paoli (Eds.). Routledge, 2024. P. 206–221. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003247838-13.
21. Локшина О. Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021–2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український Педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 5–17. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17.
22. Інтеграційні процеси у галузі освіти в Європейському Союзі: стратегічні пріоритети, сутнісні характеристики та інноваційні практики : аналіт. матеріали (препринт) / О. Локшина та ін. ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки НАПН України. Київ, 2025. 134 с. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-804-3-2025-257.
23. Глушко О. Еволюція європейської інтеграції України у галузі шкільної освіти. Український Педагогічний журнал. 2024. № 4. С. 18–29. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-18-29.
24. Локшина О. Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український Педагогічний журнал. 2024. № 2. С. 6–19. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19.
25. Топузов О., Локшина О., Джурило А., Шпарик О. Європейський дослідницький простір як орієнтир розвитку освіти і науки в Україні. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 5–19. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19.
26. Кравченко С. Теоретичне підґрунтя процесів євроінтеграції: основні концепції. Український Педагогічний журнал. 2025. № 2. С. 35–44. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-35-44.
27. Вороніна-Пригодій Д. Інтеграційні процеси у середній освіті країн Європейського Союзу: прогрес у досягненні показників Європейського освітнього простору. Український Педагогічний журнал. 2024. № 4. С. 41–56. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-41-56.
28. Шпарик О. Інтеграція шкільних систем у Європейському Союзі: сучасні тенденції. Український Педагогічний журнал. 2024. № 3. С. 41–51. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51.
29. Рашкевич Ю. М., Семигіна Т. В. Європейська інтеграція в професійній освіті: імперативи для України. Освітня аналітика України. 2025. № 1 (33). С. 43–57. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-1-43-57.
30. Council Resolution on the governance structure of the strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021–2030) / Council of the European Union. 2021. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32021G1210%2801%29 (дата звернення: 06.09.2025).
31. Education and training monitor 2023 – Comparative report / Publications Office of the European Union. 2023. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2766/810689.
32. Education and training monitor 2024 – Comparative report / Publications Office of the European Union. 2024. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2766/815875.
33. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on progress towards the achievement of the European Education Area / European Commission. 2022. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022DC0700 (дата звернення: 06.09.2025).