Отич О. М.
https://orcid.org/0000-0003-2686-2832
ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ УНІВЕРСИТЕТІВ І ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Відповідність професійної підготовки випускників педагогічних університетів вимогам професійних стандартів та потребам закладів дошкільної освіти забезпечується ефективністю взаємодії цих інституцій. Метою статті є виявлення особливостей взаємодії університетів і закладів дошкільної освіти в розвитку лідерського потенціалу педагогічних працівників на основі поділу цих ознак на загальні й специфічні та проведення їх аналізу. Методи дослідження: бібліографічний і термінологічний аналіз, порівняння, узагальнення, систематизація теоретичних та емпіричних даних. Результатом дослідження стало визначення лідерського потенціалу вихователів закладів дошкільної освіти (ЗДО), виокремлення його складових, виявлення загальних і специфічних особливостей взаємодії закладів вищої й дошкільної освіти в розвитку лідерського потенціалу майбутніх вихователів. Лідерський потенціал вихователя ЗДО є його особистісними, професійними, управлінськими та комунікативними ресурсними можливостями володіти ініціативою в педагогічній взаємодії. Особливості взаємодії закладів дошкільної та вищої освіти в розвитку лідерського потенціалу вихователів ЗДО полягають в її ринковому регулюванні, організації на засадах соціального партнерства, орієнтації на європейські цінності й найкращі освітні практики, обтяженості умовами воєнного стану, вимушеною міграцією та демографічним спадом.
Ключові слова: вихователь, заклад дошкільної освіти, лідерський потенціал, університет, ринок праці, ринок освітніх послуг.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-34-48
Ключові слова: вихователь, заклад дошкільної освіти, лідерський потенціал, університет, ринок праці, ринок освітніх послуг.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-34-48
Посилання:
1. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/286-2022-%D1%80.
2. Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. С. 42–44. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2021/19.08/Inform.zbirnyk-Osv.v.nezalezhniy.Ukrayini/Inform.zbirnyk-Osv.v.nezalezhniy.Ukrayini.17.08-1.pdf.
3. Основні освітні статистичні дані (станом на 01.01.2022). Нова українська школа : вебсайт. 2022. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2022/02/kinczevi-czifri-14.02.2022-fin.pdf.
4. Основні освітні статистичні дані (станом на 01.04.2022) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/07/oosd_20220708.pdf.
5. Основні освітні статистичні дані (2022/2023 н. р.) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2023. URL: https://iea.gov.ua/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/osnovni-czyfry-osvity/.
6. Ковтунець В. В., Лондар С. Л., Мельник С. В., Бранко Е. К. Вимоги ринку праці України до освіченості працівників. Освітня аналітика України. 2021. № 4(15). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-4-5-20.
7. Костюк О. Чому випускники університетів не задовольняють роботодавців. Дзеркало тижня. 2022. 20 лют. URL: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/chomu-vipuskniki-universitetiv-ne-zadovolnjajut-robotodavtsiv.html.
8. Стеценко Б. С., Буряченко А. Є., Гапонюк М. А. Проблеми працевлаштування випускників економічних закладів вищої освіти. Освітня аналітика України. 2022. № 5(21). С. 38–50. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-38-50.
9. Жукова Е. Ю., Парсяк В. Н., Жуков Ю. Д., Симутенков И. В., Драган С. В. Демографическая динамика как фактор развития сотрудничества университета и инжиниринговых компаний. 2022. URL: https://www.slideshare.net/APPAU_Ukraine/ss-251208181?from_action=save.
10. Дейнеко Л. В., Шелудько Е. І., Завгородня М. Ю., Галаєва Л. В. Інструментарій збереження та розвитку інтелектуального кадрового потенціалу промисловості України. Український соціум. 2022. № 3(82). С. 84–105. DOI: https://doi.org/10.15407/socium2022.03.084.
11. Яременко Л. М., Макарчук І. М., Перчук О. В. Оцінка конкурентних переваг українських закладів вищої освіти на європейському ринку освітніх послуг. Економіка, управління та адміністрування. 2022. № 1(99). С. 18–24. DOI: https://doi.org/10.26642/ema-2022-1(99)-18-24.
12. Зоря О. П., Тютюнник Ю. М., Безкровний О. В., Єгорова О. В. Порівняння очікувань здобувачів вищої освіти і стейкхолдерів щодо підготовки фахівців із фінансів, банківської справи та страхування. Освітня аналітика України. 2022. № 5(21). С. 66–79. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-66-79.
13. Астахова М., Шевандіна О. Управління формуванням лідерської компетентності педагогічних працівників закладу дошкільної освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Сер. : педагогіка. 2020. Вип. 9(17). URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/24679.
14. Волинець К. І., Волинець Ю. О., Стаднік Н. В. Формування лідерських якостей майбутнього дошкільного педагога в умовах євроінтеграції: теоретичний аспект. Молодий вчений. 2017. № 10.2 (50.2). С. 14–17. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/10.2/4.pdf.
15. Кошель А. П., Кошель В. М., Міненок А. О. Розвиток soft skills у майбутніх вихователів ЗДО як необхідний компонент конкурентоспроможності на ринку праці. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» ім. Т. Г. Шевченка. Сер. : педагогічні науки. 2021. Вип. 12. С. 194–198. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4769564.
16. Мурашко І. В. Розкриття поняття «особистісний потенціал» та його психологічної структури. Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання. Київ : Смульсон, 2010. Т. 8. Вип. 7. С. 196–205. URL: http://newlearning.org.ua/sites/default/files/praci/2010_7/st18.pdf.
17. Підласий І. П. Професійний потенціал педагога. 2010. URL: http://ibib.ltd.ua/professionalnyiy-potentsial-pedagoga-25211.html.
18. Психологія особистості: словник-довідник / ред.: П. П. Горностай, Т. М. Титаренко. Київ : Рута, 2001. URL: https://soc.univ.kiev.ua/uk/library/psihologiya-osobistosti-slovnik-dovidnik-za-redakciieyu-ppgornostaya-tmtitarenko.
19. Єрохіна Т. В., Копайгородська Т. Г. Управлінський потенціал: сутність та роль в управлінні підприємством. Економіка. 2008. С. 136–145. URL: http://www.rusnauka.com/32_DWS_2008/Economics/36919.doc.htm.
20. Журавська Н. С., Ящук С. П., Магей І. В. Розвиток управлінського потенціалу керівника навчального закладу: соціально-відповідальна філософія. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2019. Вип. 72. Т. 1. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29957.
21. Бреус Ю. В. Емоційний інтелект як складова управлінського потенціалу особистості. Актуальні проблеми регіонального управління та місцевого самоврядування : матеріали науково-практичної конференції за міжнародною участю, м. Київ, 2 квіт. 2012 р. С. 355–357. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/6332/.
22. Корчевна О. В. Емоційний інтелект як важлива складова управлінського потенціалу особистості. Університетська освіта. Київ : КНЕУ, 2009. Вип. 22(36). С. 159–163. URL: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/504.
23. Коменський Я. А. Велика дидактика. Вибрані педагогічні твори : у 3 т. Т. 1 / за ред. А. А. Красновського. Київ : Рад. школа, 1940. 248 с. URL: http://library.vspu.edu.ua/inform/vidanna_bibliot/cifrova_kol/komenskij_velika_didaktika_tom1.pdf.
24. Морозова І., Пожарицька О. Психолінгвістична сутність комунікативного лідерства: гештальт-аналіз. Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. 2016. Вип. 84. С. 17–25. URL: https://periodicals.karazin.ua/foreignphilology/issue/view/567/702.
25. Постоленко І. Комунікативне лідерство: загальна концепція. Соціальна робота та соціальна освіта. 2022. Вип. 2(9). С. 33–39. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267060.
26. Гура Т. В. Комунікація лідера як засіб ефективних міжособистістих взаємин. Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин : матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф., 23 квіт. 2016 р. Кам’янець-Подільський : Медоборт-2006, 2016. С. 137-139. URL: https://core.ac.uk/download/50591621.pdf.
27. Луговий В. Вища освіта України: проблеми якості. Освіта і суспільство. 2020. № 10. С. 9. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2219/.
28. Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 № 755-21. URL: https://document.vobu.ua/doc/7529.
29. Про затвердження професійного стандарту «Вихователь-методист (заклади, установи соціального захисту дітей)» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 09.02.2021 № 249. URL: https://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=61874a22-d790-4b0a-ba49-7fa9d259d877.
2. Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. С. 42–44. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2021/19.08/Inform.zbirnyk-Osv.v.nezalezhniy.Ukrayini/Inform.zbirnyk-Osv.v.nezalezhniy.Ukrayini.17.08-1.pdf.
3. Основні освітні статистичні дані (станом на 01.01.2022). Нова українська школа : вебсайт. 2022. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2022/02/kinczevi-czifri-14.02.2022-fin.pdf.
4. Основні освітні статистичні дані (станом на 01.04.2022) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/07/oosd_20220708.pdf.
5. Основні освітні статистичні дані (2022/2023 н. р.) / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2023. URL: https://iea.gov.ua/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/osnovni-czyfry-osvity/.
6. Ковтунець В. В., Лондар С. Л., Мельник С. В., Бранко Е. К. Вимоги ринку праці України до освіченості працівників. Освітня аналітика України. 2021. № 4(15). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-4-5-20.
7. Костюк О. Чому випускники університетів не задовольняють роботодавців. Дзеркало тижня. 2022. 20 лют. URL: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/chomu-vipuskniki-universitetiv-ne-zadovolnjajut-robotodavtsiv.html.
8. Стеценко Б. С., Буряченко А. Є., Гапонюк М. А. Проблеми працевлаштування випускників економічних закладів вищої освіти. Освітня аналітика України. 2022. № 5(21). С. 38–50. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-38-50.
9. Жукова Е. Ю., Парсяк В. Н., Жуков Ю. Д., Симутенков И. В., Драган С. В. Демографическая динамика как фактор развития сотрудничества университета и инжиниринговых компаний. 2022. URL: https://www.slideshare.net/APPAU_Ukraine/ss-251208181?from_action=save.
10. Дейнеко Л. В., Шелудько Е. І., Завгородня М. Ю., Галаєва Л. В. Інструментарій збереження та розвитку інтелектуального кадрового потенціалу промисловості України. Український соціум. 2022. № 3(82). С. 84–105. DOI: https://doi.org/10.15407/socium2022.03.084.
11. Яременко Л. М., Макарчук І. М., Перчук О. В. Оцінка конкурентних переваг українських закладів вищої освіти на європейському ринку освітніх послуг. Економіка, управління та адміністрування. 2022. № 1(99). С. 18–24. DOI: https://doi.org/10.26642/ema-2022-1(99)-18-24.
12. Зоря О. П., Тютюнник Ю. М., Безкровний О. В., Єгорова О. В. Порівняння очікувань здобувачів вищої освіти і стейкхолдерів щодо підготовки фахівців із фінансів, банківської справи та страхування. Освітня аналітика України. 2022. № 5(21). С. 66–79. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-66-79.
13. Астахова М., Шевандіна О. Управління формуванням лідерської компетентності педагогічних працівників закладу дошкільної освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Сер. : педагогіка. 2020. Вип. 9(17). URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/24679.
14. Волинець К. І., Волинець Ю. О., Стаднік Н. В. Формування лідерських якостей майбутнього дошкільного педагога в умовах євроінтеграції: теоретичний аспект. Молодий вчений. 2017. № 10.2 (50.2). С. 14–17. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/10.2/4.pdf.
15. Кошель А. П., Кошель В. М., Міненок А. О. Розвиток soft skills у майбутніх вихователів ЗДО як необхідний компонент конкурентоспроможності на ринку праці. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» ім. Т. Г. Шевченка. Сер. : педагогічні науки. 2021. Вип. 12. С. 194–198. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4769564.
16. Мурашко І. В. Розкриття поняття «особистісний потенціал» та його психологічної структури. Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання. Київ : Смульсон, 2010. Т. 8. Вип. 7. С. 196–205. URL: http://newlearning.org.ua/sites/default/files/praci/2010_7/st18.pdf.
17. Підласий І. П. Професійний потенціал педагога. 2010. URL: http://ibib.ltd.ua/professionalnyiy-potentsial-pedagoga-25211.html.
18. Психологія особистості: словник-довідник / ред.: П. П. Горностай, Т. М. Титаренко. Київ : Рута, 2001. URL: https://soc.univ.kiev.ua/uk/library/psihologiya-osobistosti-slovnik-dovidnik-za-redakciieyu-ppgornostaya-tmtitarenko.
19. Єрохіна Т. В., Копайгородська Т. Г. Управлінський потенціал: сутність та роль в управлінні підприємством. Економіка. 2008. С. 136–145. URL: http://www.rusnauka.com/32_DWS_2008/Economics/36919.doc.htm.
20. Журавська Н. С., Ящук С. П., Магей І. В. Розвиток управлінського потенціалу керівника навчального закладу: соціально-відповідальна філософія. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2019. Вип. 72. Т. 1. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29957.
21. Бреус Ю. В. Емоційний інтелект як складова управлінського потенціалу особистості. Актуальні проблеми регіонального управління та місцевого самоврядування : матеріали науково-практичної конференції за міжнародною участю, м. Київ, 2 квіт. 2012 р. С. 355–357. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/6332/.
22. Корчевна О. В. Емоційний інтелект як важлива складова управлінського потенціалу особистості. Університетська освіта. Київ : КНЕУ, 2009. Вип. 22(36). С. 159–163. URL: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/504.
23. Коменський Я. А. Велика дидактика. Вибрані педагогічні твори : у 3 т. Т. 1 / за ред. А. А. Красновського. Київ : Рад. школа, 1940. 248 с. URL: http://library.vspu.edu.ua/inform/vidanna_bibliot/cifrova_kol/komenskij_velika_didaktika_tom1.pdf.
24. Морозова І., Пожарицька О. Психолінгвістична сутність комунікативного лідерства: гештальт-аналіз. Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. 2016. Вип. 84. С. 17–25. URL: https://periodicals.karazin.ua/foreignphilology/issue/view/567/702.
25. Постоленко І. Комунікативне лідерство: загальна концепція. Соціальна робота та соціальна освіта. 2022. Вип. 2(9). С. 33–39. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267060.
26. Гура Т. В. Комунікація лідера як засіб ефективних міжособистістих взаємин. Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин : матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф., 23 квіт. 2016 р. Кам’янець-Подільський : Медоборт-2006, 2016. С. 137-139. URL: https://core.ac.uk/download/50591621.pdf.
27. Луговий В. Вища освіта України: проблеми якості. Освіта і суспільство. 2020. № 10. С. 9. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2219/.
28. Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 № 755-21. URL: https://document.vobu.ua/doc/7529.
29. Про затвердження професійного стандарту «Вихователь-методист (заклади, установи соціального захисту дітей)» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 09.02.2021 № 249. URL: https://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=61874a22-d790-4b0a-ba49-7fa9d259d877.