Плохотнюк О. О.
https://orcid.org/0000-0002-9737-5209
Беседовська І. В.
https://orcid.org/0009-0000-5148-1295
СТАН ОБІЗНАНОСТІ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ З ПИТАНЬ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті наведено результати аналізу стану обізнаності студентів закладів фахової передвищої освіти Житомирської області з питань академічної доброчесності. Матеріал підготовлений на основі авторського дослідження та містить кількісний і якісний аналіз даних. Результати дослідження доводять, що дотримання принципів академічної доброчесності відіграє важливу роль у розвитку культури наукових досліджень і формуванні здорового морального клімату в закладах освіти.
Дотримання цих принципів допомагає студентам закладів фахової передвищої освіти розвивати навички наукових досліджень, які стануть їм у пригоді під час їх професійного становлення. У процесі дослідження виявлено, що студентам фахового коледжу притаманний низький рівень усвідомлюваної поведінки щодо необхідності дотримання норм академічної доброчесності. Виразною є недостатня мотивація студентів викладачами щодо необхідності дотримання цих принципів. Окрім того, є проблематичним забезпечення системи нормативно-правового й методичного супроводу впровадження принципів академічної доброчесності в освітній процес закладів фахової освіти. Обґрунтовано потребу в дорожній карті впровадження системи забезпечення академічної доброчесності в закладах фахової передвищої освіти, яка складається з п’яти взаємообумовлених компонентів створення: нормативної бази, структурних підрозділів і вповноважених комісій, інформаційної бази, інструментів упровадження принципів академічної доброчесності та контролю їх дотримання. Дорожня карта уможливить ефективне впровадження системи забезпечення принципів академічної доброчесності у фаховому коледжі, що сприятиме професійному становленню студентів як конкурентоспроможних фахівців.
Ключові слова: академічна доброчесність, недоброчесність, плагіат, фаховий коледж, здобувачі освіти, дорожня карта.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-72-83
Дотримання цих принципів допомагає студентам закладів фахової передвищої освіти розвивати навички наукових досліджень, які стануть їм у пригоді під час їх професійного становлення. У процесі дослідження виявлено, що студентам фахового коледжу притаманний низький рівень усвідомлюваної поведінки щодо необхідності дотримання норм академічної доброчесності. Виразною є недостатня мотивація студентів викладачами щодо необхідності дотримання цих принципів. Окрім того, є проблематичним забезпечення системи нормативно-правового й методичного супроводу впровадження принципів академічної доброчесності в освітній процес закладів фахової освіти. Обґрунтовано потребу в дорожній карті впровадження системи забезпечення академічної доброчесності в закладах фахової передвищої освіти, яка складається з п’яти взаємообумовлених компонентів створення: нормативної бази, структурних підрозділів і вповноважених комісій, інформаційної бази, інструментів упровадження принципів академічної доброчесності та контролю їх дотримання. Дорожня карта уможливить ефективне впровадження системи забезпечення принципів академічної доброчесності у фаховому коледжі, що сприятиме професійному становленню студентів як конкурентоспроможних фахівців.
Ключові слова: академічна доброчесність, недоброчесність, плагіат, фаховий коледж, здобувачі освіти, дорожня карта.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-2-72-83
Посилання:
1. Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо встановлення відповідальності за передачу академічних творів із порушенням принципів академічної доброчесності : постанова Верховної Ради України від 25.01.2022 № 2002-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2002-IX#Text.
2. Грицаєнко Л. М. Формування етичних засад академічної доброчесності в майбутніх педагогів при викладанні дисципліни «Риторика та мистецтво презентації». Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. : філологія. 2019. Вип. 1. С. 54–59. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuufilol_2019_1_10.
3. Скідан В. В., Романюк Є. О., Єфімчук Г. В. До питання впровадження принципів академічної доброчесності в освітній процес. Наукові нотатки. 2018. Вип. 64. С. 206–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nn_2018_64_33.
4. Сопова Д. Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. Вип. 3-4. С. 52–56. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.5256.
5. Тицька Я. О. Академічна доброчесність як елемент системи забезпечення якості освіти. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : юриспруденція. 2018. Вип. 34. С. 4–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_jur_2018_34_3.
6. Дітковська Л. А., Семигіна Т. В., Буяшенко В. В. Студенто-орієнтований підхід у формуванні академічної доброчесності в сучасному університеті. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер. : педагогічні науки. 2018. № 8(322). С. 12–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2018_8(1)__4.
7. Полоцька О. О. Аналіз стану обізнаності студентів класичного університету з питань академічної та наукової доброчесності. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2016. № 50–51. С. 356–362. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2016_50-51_49.
8. Ткаченко В. В., Кожекіна Л. Ю., Денисюк О. Я. Практики протидії плагіату в українських ВНЗ як складова академічної доброчесності. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Сер. : соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. 2017. Вип. 38. С. 82–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISD_2017_38_14.
9. Ткаченко В., Кожекіна Л. Досвід застосування методу контент-аналізу до дослідження практик академічної доброчесності в українських ВНЗ. Освітня аналітика України. 2017. № 1. С. 55–69. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2017-1-55-69.
10. Тодорова І. Компоненти академічної доброчесності студентів та умови її формування. Витоки педагогічної майстерності. Сер. : педагогічні науки. 2019. Вип. 24. С. 199–205. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2019_24_44.
11. Батечко Н., Дурдас А. Академічна доброчесність в контексті європейських практик: досвід Франції. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2019. Вип. 3. С. 88–94. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2019.3.8894.
12. Вергун A., Ягело С. Академічна доброчесність з позицій антиплагіатної експертизи: ключові принципи та їх імплементація. Український педагогічний журнал. 2021. № 1. С. 100–108. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-100-108.
13. Нестерова О. Відповідальність у контексті розвитку академічної доброчесності студентів у США. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : педагогічні науки. 2020. Вип. 3. С. 335–342. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2020-1-3-335-342.
14. Слободянюк О. До питання академічної доброчесності у вищій освіті: погляд експертів США та України. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 8. С. 23–33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2019_8_5.
15. Метіль А. С. Реформування галузі освіти щодо запобігання проявів плагіату та корупції у вищих навчальних закладах України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : юриспруденція. 2019. Вип. 38. С. 153–155. DOI: https://doi.org/10.32841/2307-1745.2019.38.36.
16. Мінц М. О. Плагіат як прояв девіантності: спроба соціологічного аналізу проблеми. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер. : соціологія. 2012. Т. 184. Вип. 172. С. 38–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2012_184_172_9.
17. Рижко О. М. Зміна мотивації як неодмінна умова запобігання плагіату. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Сер. : соціальні комунікації. 2017. Вип. 11. С. 56–63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISK_2017_11_13.
18. Чепис О. І., Чепис Т. В. Студентський та учнівський плагіат як порушення принципу академічної доброчесності: причини та шляхи подолання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. : право. 2020. Вип. 61 (2). С. 51–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvuzhpr_2020_61(2)__14.
19. Бернацський О. В. Сучасний стан правового регулювання дотримання академічної доброчесності в Україні. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2020. № 4. С. 97–107. DOI: https://doi.org/10.32631/v.2020.4.09.
20. Дорожко А. О. Стан і проблеми академічної доброчесності та причини її порушення. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер. : педагогічні науки. 2021. Вип. 194. С. 204–208. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-204-208.
21. Євсєєва Г. П., Савицький М. В. Реалізація нормативно-правових засад академічної доброчесності у ПДАБА: здобутки та перспективи. Український журнал будівництва та архітектури. 2021. № 1. С. 132–140. DOI: https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.230221.132.728.
22. Новіков Д. О., Поляков А. О. Юридичне розуміння фабрикації та фальсифікації як форм порушення академічної доброчесності. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Сер. : право. 2021. Вип. 33. С. 112–120. DOI: https://doi.org/10.34142/23121661.2021.33.14.
23. Савицький М. В., Євсєєва Г. П., Бабенко В. А. Дотримання права інтелектуальної власності у ЗВО України як важливий чинник академічної доброчесності. Український журнал будівництва та архітектури. 2021. № 2. С. 138–147. DOI: https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.270421.138.761.
24. Міжнародний центр академічної доброчесності : офіц. сайт. URL: https://academicintegrity.org/site-search.
25. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII (у редакції від 01.01.2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text2.
2. Грицаєнко Л. М. Формування етичних засад академічної доброчесності в майбутніх педагогів при викладанні дисципліни «Риторика та мистецтво презентації». Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. : філологія. 2019. Вип. 1. С. 54–59. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuufilol_2019_1_10.
3. Скідан В. В., Романюк Є. О., Єфімчук Г. В. До питання впровадження принципів академічної доброчесності в освітній процес. Наукові нотатки. 2018. Вип. 64. С. 206–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nn_2018_64_33.
4. Сопова Д. Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. Вип. 3-4. С. 52–56. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.5256.
5. Тицька Я. О. Академічна доброчесність як елемент системи забезпечення якості освіти. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : юриспруденція. 2018. Вип. 34. С. 4–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_jur_2018_34_3.
6. Дітковська Л. А., Семигіна Т. В., Буяшенко В. В. Студенто-орієнтований підхід у формуванні академічної доброчесності в сучасному університеті. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер. : педагогічні науки. 2018. № 8(322). С. 12–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2018_8(1)__4.
7. Полоцька О. О. Аналіз стану обізнаності студентів класичного університету з питань академічної та наукової доброчесності. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2016. № 50–51. С. 356–362. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2016_50-51_49.
8. Ткаченко В. В., Кожекіна Л. Ю., Денисюк О. Я. Практики протидії плагіату в українських ВНЗ як складова академічної доброчесності. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Сер. : соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. 2017. Вип. 38. С. 82–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISD_2017_38_14.
9. Ткаченко В., Кожекіна Л. Досвід застосування методу контент-аналізу до дослідження практик академічної доброчесності в українських ВНЗ. Освітня аналітика України. 2017. № 1. С. 55–69. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2017-1-55-69.
10. Тодорова І. Компоненти академічної доброчесності студентів та умови її формування. Витоки педагогічної майстерності. Сер. : педагогічні науки. 2019. Вип. 24. С. 199–205. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2019_24_44.
11. Батечко Н., Дурдас А. Академічна доброчесність в контексті європейських практик: досвід Франції. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2019. Вип. 3. С. 88–94. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2019.3.8894.
12. Вергун A., Ягело С. Академічна доброчесність з позицій антиплагіатної експертизи: ключові принципи та їх імплементація. Український педагогічний журнал. 2021. № 1. С. 100–108. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-1-100-108.
13. Нестерова О. Відповідальність у контексті розвитку академічної доброчесності студентів у США. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : педагогічні науки. 2020. Вип. 3. С. 335–342. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2020-1-3-335-342.
14. Слободянюк О. До питання академічної доброчесності у вищій освіті: погляд експертів США та України. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 8. С. 23–33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2019_8_5.
15. Метіль А. С. Реформування галузі освіти щодо запобігання проявів плагіату та корупції у вищих навчальних закладах України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : юриспруденція. 2019. Вип. 38. С. 153–155. DOI: https://doi.org/10.32841/2307-1745.2019.38.36.
16. Мінц М. О. Плагіат як прояв девіантності: спроба соціологічного аналізу проблеми. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер. : соціологія. 2012. Т. 184. Вип. 172. С. 38–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2012_184_172_9.
17. Рижко О. М. Зміна мотивації як неодмінна умова запобігання плагіату. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Сер. : соціальні комунікації. 2017. Вип. 11. С. 56–63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISK_2017_11_13.
18. Чепис О. І., Чепис Т. В. Студентський та учнівський плагіат як порушення принципу академічної доброчесності: причини та шляхи подолання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. : право. 2020. Вип. 61 (2). С. 51–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvuzhpr_2020_61(2)__14.
19. Бернацський О. В. Сучасний стан правового регулювання дотримання академічної доброчесності в Україні. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2020. № 4. С. 97–107. DOI: https://doi.org/10.32631/v.2020.4.09.
20. Дорожко А. О. Стан і проблеми академічної доброчесності та причини її порушення. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер. : педагогічні науки. 2021. Вип. 194. С. 204–208. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-204-208.
21. Євсєєва Г. П., Савицький М. В. Реалізація нормативно-правових засад академічної доброчесності у ПДАБА: здобутки та перспективи. Український журнал будівництва та архітектури. 2021. № 1. С. 132–140. DOI: https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.230221.132.728.
22. Новіков Д. О., Поляков А. О. Юридичне розуміння фабрикації та фальсифікації як форм порушення академічної доброчесності. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Сер. : право. 2021. Вип. 33. С. 112–120. DOI: https://doi.org/10.34142/23121661.2021.33.14.
23. Савицький М. В., Євсєєва Г. П., Бабенко В. А. Дотримання права інтелектуальної власності у ЗВО України як важливий чинник академічної доброчесності. Український журнал будівництва та архітектури. 2021. № 2. С. 138–147. DOI: https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.270421.138.761.
24. Міжнародний центр академічної доброчесності : офіц. сайт. URL: https://academicintegrity.org/site-search.
25. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII (у редакції від 01.01.2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text2.