Лозовий В. С.
https://orcid.org/0000-0002-5057-2838
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОСІЙСЬКОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ УКРАЇНИ В ПЕРІОД ПОВНОМАСШТАБНОЇ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ У 2022–2023 рр.
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою статті є виявлення завдань і засобів політики рф у сфері шкільної освіти на тимчасово окупованих територіях (ТОТ) України, визначення її основних тенденцій у період повномасштабної війни 2022–2023 рр. Встановлено, що російська освітня політика деукраїнізації втілюється за такими напрямами: зміна української державної символіки на російську; зміна мови навчання з української на російську; перехід на навчальні програми рф, вилучення українських підручників і навчальної літератури й заміна їх російськими; вилучення всіх українознавчих суспільно-гуманітарних дисциплін зі шкільних програм та запровадження вивчення російської історії як основного предмета ідеологічної індоктринації; запровадження програм перевиховання, сутнісною ознакою яких є мілітаризація освіти дітей і молоді; схиляння до колаборації з окупантами українських педагогічних працівників, організація курсів перепідготовки викладачів передусім із гуманітарних дисциплін із погрозами й переслідуваннями тих, хто відмовляється від співпраці; імпортування вчителів із росії для викладання на ТОТ. Зроблено висновок, що окупанти перетворили школи на інструмент антиукраїнської ідеологічної обробки дітей та молоді. Головна мета освітньо-виховної політики кремля – насадити в окупованих регіонах російський освітній простір, щоб знищити українську національну ідентичність, прищепити російську ідентичність та приєднати українські землі до складу рф.
Ключові слова: тимчасово окуповані території, російська політика, шкільна освіта, діти та молодь, ідентичність, повномасштабна війна.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-70-77
Ключові слова: тимчасово окуповані території, російська політика, шкільна освіта, діти та молодь, ідентичність, повномасштабна війна.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-70-77
Посилання:
1. Грідіна І. М. Освітянський фронт війни на Сході України. Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Історія. Політологія. 2016. № 16. С. 199–208. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vmdu_ip_2016_16_27.
2. Хоменко О. Довгий тунель без світла в кінці: середня школа на теренах «народних республік» у перший рік російсько-української війни. Українознавство. 2016. № 2 (59). С. 8–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukr_2016_2_3.
3. Honchar M. Education policy of the russian administration in the occupied Kherson region (end of February–October 2022). Studies in Comparative Education. 2023. № 2. DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2022.270951 (дата звернення: 20.10.2023).
4. Назаренко Ю., Когут І., Жерьобкіна Т. Освіта на окупованих територіях України (24 лютого – 30 квітня 2022). 2022. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/osvita-na-tymchasovo-okupovanyh-terytoriyah.pdf (дата звернення: 20.10.2023).
5. Васьківська Н., Корнієнко К., Підгорна Д., Петровець М. Шкільна освіта: прихована зброя РФ проти України. Київ, 2023. 92 c. URL: https://almenda.org/wp-content/uploads/2023/02/Doslidzhennya-Shkilna-osvita-prykhovana-zbroya-RF-proty-Ukrayiny.pdf.
6. Дейна А. Окупанти викрали зі шкіл Луганщини близько 22 тисяч підручників з історії України – «Опора». Дзеркало тижня : вебсайт. 2022. URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/okupanti-vikrali-zi-shkil-luhanshchini-blizko-22-tisjach-pidruchnikiv-z-istoriji-ukrajini-opora.html (дата звернення: 20.10.2023).
7. Берест М. Українська чи російська: яку мову жителі України вважають своєю рідною. МЕТА : вебсайт. 2023. URL: https://meta.ua/uk/news/society/80852-ukrayinska-chi-rosiiska-yaku-movu-zhiteli-ukrayini-vvazhayut-svoeyu-ridnoyu/ (дата звернення: 20.10.2023).
8. Окупанти відкрили «козацький кадетський корпус» на базі профліцею в Старобільську, де «викладають» місцеві колаборанти. ОстроВ : вебсайт. 2023. URL: https://www.ostro.org/news/okupanty-vidkryly-kozatskyj-kadetskyj-korpus-na-bazi-proflitseyu-v-starobilsku-de-vykladayut-i402686 (дата звернення: 20.10.2023).
9. Азаров Д. С., Коваль Д. О., Нуріджанян Ґ. С., Венгер В. М. Війна Росії проти України як геноцид українського народу. Наукові записки НаУКМА. Сер. : Юридичні науки. 2023. Т. 11. С. 12–39. DOI: https://doi.org/10.18523/2617-2607.2023.11.12-39.
10. Мало учнів, менше вчителів: Росія намагається створити «потьомкінські» школи в окупованій Україні. Радіо Вільна Європа/Радіо Свобода. 2022. URL: https://www-rferl-org.translate.goog/a/russia-struggles-set-up-potemkin-schools-occupied-ukraine/32028577.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=uk&_x_tr_hl=uk&_x_tr_pto=sc (дата звернення: 20.10.2023).
11. Нестеренко А. Культурний геноцид: хто і як впроваджує російську освіту на тимчасово окупованих територіях України. Інститут масової інформації : вебсайт. URL: https://rososvita.imi.org.ua/ (дата звернення: 20.10.2023).
2. Хоменко О. Довгий тунель без світла в кінці: середня школа на теренах «народних республік» у перший рік російсько-української війни. Українознавство. 2016. № 2 (59). С. 8–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukr_2016_2_3.
3. Honchar M. Education policy of the russian administration in the occupied Kherson region (end of February–October 2022). Studies in Comparative Education. 2023. № 2. DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2022.270951 (дата звернення: 20.10.2023).
4. Назаренко Ю., Когут І., Жерьобкіна Т. Освіта на окупованих територіях України (24 лютого – 30 квітня 2022). 2022. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/osvita-na-tymchasovo-okupovanyh-terytoriyah.pdf (дата звернення: 20.10.2023).
5. Васьківська Н., Корнієнко К., Підгорна Д., Петровець М. Шкільна освіта: прихована зброя РФ проти України. Київ, 2023. 92 c. URL: https://almenda.org/wp-content/uploads/2023/02/Doslidzhennya-Shkilna-osvita-prykhovana-zbroya-RF-proty-Ukrayiny.pdf.
6. Дейна А. Окупанти викрали зі шкіл Луганщини близько 22 тисяч підручників з історії України – «Опора». Дзеркало тижня : вебсайт. 2022. URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/okupanti-vikrali-zi-shkil-luhanshchini-blizko-22-tisjach-pidruchnikiv-z-istoriji-ukrajini-opora.html (дата звернення: 20.10.2023).
7. Берест М. Українська чи російська: яку мову жителі України вважають своєю рідною. МЕТА : вебсайт. 2023. URL: https://meta.ua/uk/news/society/80852-ukrayinska-chi-rosiiska-yaku-movu-zhiteli-ukrayini-vvazhayut-svoeyu-ridnoyu/ (дата звернення: 20.10.2023).
8. Окупанти відкрили «козацький кадетський корпус» на базі профліцею в Старобільську, де «викладають» місцеві колаборанти. ОстроВ : вебсайт. 2023. URL: https://www.ostro.org/news/okupanty-vidkryly-kozatskyj-kadetskyj-korpus-na-bazi-proflitseyu-v-starobilsku-de-vykladayut-i402686 (дата звернення: 20.10.2023).
9. Азаров Д. С., Коваль Д. О., Нуріджанян Ґ. С., Венгер В. М. Війна Росії проти України як геноцид українського народу. Наукові записки НаУКМА. Сер. : Юридичні науки. 2023. Т. 11. С. 12–39. DOI: https://doi.org/10.18523/2617-2607.2023.11.12-39.
10. Мало учнів, менше вчителів: Росія намагається створити «потьомкінські» школи в окупованій Україні. Радіо Вільна Європа/Радіо Свобода. 2022. URL: https://www-rferl-org.translate.goog/a/russia-struggles-set-up-potemkin-schools-occupied-ukraine/32028577.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=uk&_x_tr_hl=uk&_x_tr_pto=sc (дата звернення: 20.10.2023).
11. Нестеренко А. Культурний геноцид: хто і як впроваджує російську освіту на тимчасово окупованих територіях України. Інститут масової інформації : вебсайт. URL: https://rososvita.imi.org.ua/ (дата звернення: 20.10.2023).