Терещенко Г. М.
https://orcid.org/0000-0002-9458-2843
Ткаченко В. В.
https://orcid.org/0000-0002-3389-9935
ОСВІТНЯ РЕФОРМА НУШ ЯК СКЛАДОВА ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті досліджено питання реалізації освітньої реформи «Нова українська школа» з погляду її інтеграції в освітню систему Євросоюзу. Проведено ретроспективний аналіз реформування системи загальної середньої освіти від часів проголошення незалежності України до сьогодні, окреслено основні напрями змін, зокрема на рівні інституційно-правових засад. На основі виконаних ДНУ «Інститут освітньої аналітики» моніторингових досліджень виокремлено ключові проблеми в реалізації реформи НУШ у довоєнний і воєнний періоди розвитку освіти в Україні. Наголошено, що повномасштабне вторгнення значно ускладнило здійснення реформи в частині її фінансового забезпечення. Також проведено порівняльний аналіз концептуальних положень реформування системи середньої освіти України та країн ЄС, який засвідчив відповідність трансформаційних процесів у сфері загальної середньої освіти України європейському вектору освітніх реформ. Розглянуто глобалізацію освіти, уніфікацію її системи, гуманізацію, утвердження компетентнісної парадигми, подолання селективності системи освіти, її стандартизацію й децентралізацію як складові євроінтеграційних процесів вітчизняної освітньої сфери.
Ключові слова: система освіти України, воєнний стан, організація освітнього процесу під час війни, аналітичне та інформаційне забезпечення освітньої галузі.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-78-90
Ключові слова: система освіти України, воєнний стан, організація освітнього процесу під час війни, аналітичне та інформаційне забезпечення освітньої галузі.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-4-78-90
Посилання:
1. Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США : монографія / А. П. Джурило та ін. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 192 c. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/transform_prochecu_2018.pdf.
2. Ляшенко О. І. Модернізація змісту освіти як чинник реформування української школи. Фізика як змістовий і концептуальний елемент природничої освіти і її роль у процесі розбудови нової української школи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. «Чернігівські методичні читання з фізики та астрономії. 2019». Чернігів : Десна Поліграф, 2019. С. 3–5. URL: http://surl.li/lsroz.
3. Ляшенко О. І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Сер. : Педагогічна. 2016. Вип. 22. С. 39–42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2016_22_13.
4. Савченко О. Я. До питання про трансформацію початкової освіти в Україні на компетентнісні засади. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2020: глобалізований простір інновацій : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 28 трав. 2020 р. Київ ; Біла Церква : Авторитет, 2020. С. 274–275. URL: https://tinyurl.com/3r932xww.
5. Савченко О. Досвід реформування української освіти: спроба наукової рефлексії. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : кол. моногр. / за ред. В. Кременя та ін. Київ : Едельвейс, 2013. С. 385–396. URL: https://tinyurl.com/2p8sw52c.
6. Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Освітні індикатори як інструмент оцінювання стану і динаміки розвитку освітніх систем. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Сер. : Економічні науки. 2015. Вип. 27. С. 301–308. URL: http://economics.kntu.kr.ua/pdf/27/37.pdf.
7. Gajdzica A. Reforma oświaty a praktyka edukacji wczesnoszkolnej. Katowice : Wydawnictwo UŚ, 2006.
8. Ward L. F. Dynamic sociology or applied social science: as based upon statical sociology and the less complex sciences. New York : D. Appleton and Company, 1883. T. 1. Retrieved from https://archive.org/details/dynamicsociology01warduoft/page/n5/mode/2up.
9. Про освіту : Закон України від 23.05.1991 № 1060-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/print.
10. Декларація про державний суверенітет України : Декларація від 16.07.1990 № 55-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text.
11. Про утворення Міністерства освіти України та ліквідацію Міністерства народної освіти України і Міністерства вищої освіти України : Указ Президента України від 12.12.1991 № 2. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2/91#Text.
12. Про загальну середню освіту : закон України від 13.05.1999 № 651-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text.
13. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони : Міжнародний документ від 27.06.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text.
14. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text.
15. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
16. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / М-во освіти і науки України. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
17. Матвієнко О. В. Структурні трансформації систем обов’язкової освіти країн Європейського Союзу. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/11/visnuk_15.pdf.
18. Матвієнко О. В. Розвиток систем середньої освіти в країнах Європейського Союзу: порівняльний аналіз : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2005. URL: http://www.disslib.org/rozvytok-system-serednoyi-osvity-v-krayinakh-yevropejskoho-sojuzu-porivnjalnyi.html.
19. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#top.
20. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898.
21. Україна отримала статус кандидата на членство в ЄС. Урядовий портал : офіц. вебсайт. 2022. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayina-otrimala-status-kandidata-na-chlenstvo-v-yes.
22. Локшина О. Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021–2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 5–17. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17.
23. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.
2. Ляшенко О. І. Модернізація змісту освіти як чинник реформування української школи. Фізика як змістовий і концептуальний елемент природничої освіти і її роль у процесі розбудови нової української школи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. «Чернігівські методичні читання з фізики та астрономії. 2019». Чернігів : Десна Поліграф, 2019. С. 3–5. URL: http://surl.li/lsroz.
3. Ляшенко О. І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Сер. : Педагогічна. 2016. Вип. 22. С. 39–42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2016_22_13.
4. Савченко О. Я. До питання про трансформацію початкової освіти в Україні на компетентнісні засади. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2020: глобалізований простір інновацій : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 28 трав. 2020 р. Київ ; Біла Церква : Авторитет, 2020. С. 274–275. URL: https://tinyurl.com/3r932xww.
5. Савченко О. Досвід реформування української освіти: спроба наукової рефлексії. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : кол. моногр. / за ред. В. Кременя та ін. Київ : Едельвейс, 2013. С. 385–396. URL: https://tinyurl.com/2p8sw52c.
6. Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Освітні індикатори як інструмент оцінювання стану і динаміки розвитку освітніх систем. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Сер. : Економічні науки. 2015. Вип. 27. С. 301–308. URL: http://economics.kntu.kr.ua/pdf/27/37.pdf.
7. Gajdzica A. Reforma oświaty a praktyka edukacji wczesnoszkolnej. Katowice : Wydawnictwo UŚ, 2006.
8. Ward L. F. Dynamic sociology or applied social science: as based upon statical sociology and the less complex sciences. New York : D. Appleton and Company, 1883. T. 1. Retrieved from https://archive.org/details/dynamicsociology01warduoft/page/n5/mode/2up.
9. Про освіту : Закон України від 23.05.1991 № 1060-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/print.
10. Декларація про державний суверенітет України : Декларація від 16.07.1990 № 55-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text.
11. Про утворення Міністерства освіти України та ліквідацію Міністерства народної освіти України і Міністерства вищої освіти України : Указ Президента України від 12.12.1991 № 2. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2/91#Text.
12. Про загальну середню освіту : закон України від 13.05.1999 № 651-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text.
13. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони : Міжнародний документ від 27.06.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text.
14. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text.
15. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
16. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / М-во освіти і науки України. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
17. Матвієнко О. В. Структурні трансформації систем обов’язкової освіти країн Європейського Союзу. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/11/visnuk_15.pdf.
18. Матвієнко О. В. Розвиток систем середньої освіти в країнах Європейського Союзу: порівняльний аналіз : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2005. URL: http://www.disslib.org/rozvytok-system-serednoyi-osvity-v-krayinakh-yevropejskoho-sojuzu-porivnjalnyi.html.
19. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#top.
20. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898.
21. Україна отримала статус кандидата на членство в ЄС. Урядовий портал : офіц. вебсайт. 2022. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayina-otrimala-status-kandidata-na-chlenstvo-v-yes.
22. Локшина О. Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021–2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 5–17. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17.
23. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.