Храбан Т. Є.
https://orcid.org/0000-0001-5169-5170
Храбан М. І.
https://orcid.org/0009-0006-7771-2307
РЕФЛЕКСИВНЕ ПИСЬМО ЯК ПРАКТИКА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Метою статті є висвітлення критичного досвіду інтеграції у формальні заняття з англійської мови практики рефлексивного письма як засобу, що сприяє розвитку професійної ідентичності курсантів військових навчальних закладів. Як метод дослідження було використано рефлексивний тематичний аналіз. Матеріалом дослідження слугували результати рефлексивного письма 43 курсантів (слухачів) Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, що навчаються на п’ятому курсі. Більшість рефлексій курсантів зосереджено на самосприйнятті, яке простежується у 86 % робіт. Компонент рефлексії щодо сприйняття обов’язків було виявлено в 77 % робіт, компонент самооцінки – у 64 %, компонент мотивації до роботи – у 16 % робіт. Компонент рефлексії щодо перспективи майбутнього зустрічається у 8 % робіт. Більшість робіт з рефлексивного письма (83 %) характеризуються: 1) поверхневим, описовим підходом; 2) стереотипністю та конформністю викладу; 3) відсутністю опису дилеми або проблемного питання; 4) відсутністю уваги до емоцій; 5) відсутністю аналізу чи осмислення. Отримані результати можуть вказувати на а) недостатній рівень рефлексивних навичок у майбутніх військовослужбовців; б) психологічний дискомфорт, пов’язаний з обмеженнями в реалізації свободи вираження власної думки, унаслідок чого рефлексивне письмо стає тестом на відповідність інституціональним вимогам. Із метою розвитку рефлексивних навичок у майбутніх військовослужбовців, а також пошуку альтернативних засобів і допоміжних інструментів, що сприятимуть рефлексії курсантів (принаймні щодо їхньої професійної ідентичності), необхідно створити чіткіше методологічне підґрунтя для впровадження практики рефлексивного письма в навчальну програму військових закладів.
Ключові слова: рефлексія, рефлексивне письмо, професійна ідентичність, вища освіта, збройні сили.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-96-109
Ключові слова: рефлексія, рефлексивне письмо, професійна ідентичність, вища освіта, збройні сили.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-96-109
Посилання:
1. Hanna F., Oostdam R., Severiens S. E., Zijlstra B. J. H. Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review. 2019. Vol. 27. P. 15–27. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.01.003.
2. Kelchtermans G. Who I am in how I teach is the message: Self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 2009. Vol. 15, Iss. 2. P. 257–272. DOI: https://doi.org/10.1080/13540600902875332.
3. Ryan M., Carmichael M. A. Shaping (reflexive) professional identities across an undergraduate degree programme: A longitudinal case study. Teaching in Higher Education. 2016. Vol. 21, Iss. 2. P. 151–165. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2015.1122586.
4. Храбан T. Є., Сілко O. В., Храбан I. A. Групова згуртованість військових підрозділів в ракурсі військово-громадянських відносин в Україні. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2022. № 7. С. 75–89. DOI: https://doi.org/10.32999/2663-970X/2022-7-6.
5. The reflection level and the construction of professional identity of university students / M. M. J. Engelbertink et al. Reflective Practice. 2021. Vol. 22, Iss. 1. P. 73–85. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2020.1835632.
6. Linsenmeyer M., Long G. Goal-Oriented and Habit-Oriented Reflective Models to Support Professional Identity Formation and Metacognitive Thinking. Medical Science Educator. 2023. Vol. 33. P. 569–575. DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-023-01752-9.
7. Trede F., Macklin R., Bridges D. Professional identity development: A review of the higher education literature. Studies in Higher Education. 2012. Vol. 37, Iss. 3. P. 365–384. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2010.521237.
8. Wald H. S. Professional identity (trans)formation in medical education: reflection, relationship, resilience. Academic Medicine. 2015. Vol. 90, No. 6. P. 701–706. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000731.
9. Brown M. E. L., Laughey W., Tiffin P. A., Finn G. M. Forging a new identity: a qualitative study exploring the experiences of UK-based physician associate students. BMJ Open. 2020. Vol. 10, Iss. 1, e033450. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-033450.
10. Khraban T. Developing a Well-balanced Military Identity among Female Military Personnel. Polish Sociological Review. 2024. Vol. 225, Iss. 1. P. 69–82. DOI: https://doi.org/10.26412/psr225.04.
11. McKay L., Sappa V. Harnessing creativity through arts-based research to support teachers’ identity development. Journal of Adult and Continuing Education. 2020. Vol. 26, Iss. 1. P. 25–42. DOI: https://doi.org/10.1177/1477971419841068.
12. Braun V., Clarke V. Toward good practice in thematic analysis: Avoiding common problems and be(com)ing a knowing researcher. International Journal of Transgender Health. 2023. Vol. 24, Iss. 1. P. 1–6. DOI: https://doi.org/10.1080/26895269.2022.2129597.
13. Skaalvik E., Skaalvik S. Motivated for teaching? Associations with school goal structure, teacher self-efficacy, job satisfaction and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education. 2017. Vol. 67. P. 152–160. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.006.
14. Kosmanou E., Vassilaki E. Constructing desirable professional identities: Linguistic analysis of student teachers’ reflection on project-based learning. Frontiers in Education. 2023. Vol. 8. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1050563.
15. Berzonsky M. D. A social-cognitive perspective on identity construction. Handbook of identity theory and research. 2011. P. 55–76. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7988-9_3.
16. Novac A., Zahn C., Blinder B. J. Identity narrative, group and individual narratives and their role in social stability: A multidisciplinary approach. Group Analysis. 2022. Vol. 55, Iss. 2. P. 191–212. DOI: https://doi.org/10.1177/05333164211012529.
17. Guerrero A. Narrative as resource for the display of self and identity: The narrative construction of an oppositional identity. Colombian Applied Linguistics Journal. 2011. Vol. 13. P. 88–99. DOI: https://doi.org/10.14483/22487085.3771.
18. Vahasantanen K., Arvaja M. The Narrative Approach to Research Professional Identity: Relational, Temporal, and Dialogical Perspectives. Methods for Researching Professional Learning and Development: Challenges, Applications and Empirical Illustrations. 2022. P. 373–395. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_17.
19. Chiapello L., Bousbaci R. It’s complicated: Dewey, Schon and reflection-in-action. DRS2022: Bilbao. 2022. DOI: https://doi.org/10.21606/drs.2022.349.
20. Tracey M. W., Hutchinson A., Grzebyk T. Q. Instructional Designers as Reflective Practitioners: Developing Professional Identity through Reflection. Educational Technology Research & Development. 2014. Vol. 62, Iss. 3. P. 315–334. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-014-9334-9.
21. Vince R., Reynolds M. Reflection, reflective practice and organizing reflection. The SAGE Handbook of Management Learning, Education and Development. 2009. P. 89–103. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857021038.n5.
22. Luehmann A. L. Identity development as a lens to science teacher preparation. Science Education. 2007. Vol. 91, Iss. 5. P. 822–839. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20209.
23. Wharton S. Presenting a united front: assessed reflective writing on a group experience. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives. 2012. Vol. 13. P. 489–501. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2012.670622.
24. Vassilaki E. Reflective writing, reflecting on identities: The construction of writer identity in student teachers’ reflections. Linguistics and Education. 2017. Vol. 42. P. 43–52. DOI: https://doi.org/10.1016/j.linged.2017.08.001.
25. Creme P. A space for academic play. Student learning journals as transitional writing. Arts and Humanities in Higher Education. 2008. Vol. 7. P. 49–64. DOI: https://doi.org/10.1177/1474022207084882.
26. Graus M., Broek A., Hennissen P., Schils T. Disentangling aspects of teacher identity learning from reflective blogs: The development of a category system. Teaching and Teacher Education. 2022. Vol. 111. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103624.
27. Beauchamp C. Reflection in teacher education: Issues emerging from a review of current literature. Reflective Practice. 2015. Vol. 16, Iss. 1. P. 123–141. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2014.982525.
28. The role of arts-based curricula in professional identity formation: results of a qualitative analysis of learner’s written reflections / J. Aluri et al. Medical Education Online. 2023. Vol. 28, Iss. 1. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2022.2145105.
29. Medical Students’ Creation of Original Poetry, Comics, and Masks to Explore Professional Identity Formation / J. Shapiro et al. Journal of Medical Humanities. 2021. Vol. 42. DOI: https://doi.org/10.1007/s10912-021-09713-2.
30. Brief, Real-Time Reflections: An Efficient, Contextual, and Familiar Variation of Narrative Medicine: A Qualitative and Quantitative Analysis / B. Hilgeman et al. Research Square. 2024. DOI: https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-3852081/v1.
31. Храбан Т. Є. Психоаналітична інтерпретація як метод дослідження військового дискурсу. Alfred Nobel University Journal of Philology. 2021. № 2 (22). С. 184–192. DOI: https://doi.org/10.32342/2523-4463-2021-2-22-17.
32. Wald H., Weiss B. Making it “More Real”: Using Personal Narrative in Faculty Feedback to a Medical Student’s Reflective Writing – An Illustrative Exemplar. MedEdPublish. 2018. Vol. 7:171. DOI: https://doi.org/10.15694/mep.2018.0000171.1.
2. Kelchtermans G. Who I am in how I teach is the message: Self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 2009. Vol. 15, Iss. 2. P. 257–272. DOI: https://doi.org/10.1080/13540600902875332.
3. Ryan M., Carmichael M. A. Shaping (reflexive) professional identities across an undergraduate degree programme: A longitudinal case study. Teaching in Higher Education. 2016. Vol. 21, Iss. 2. P. 151–165. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2015.1122586.
4. Храбан T. Є., Сілко O. В., Храбан I. A. Групова згуртованість військових підрозділів в ракурсі військово-громадянських відносин в Україні. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2022. № 7. С. 75–89. DOI: https://doi.org/10.32999/2663-970X/2022-7-6.
5. The reflection level and the construction of professional identity of university students / M. M. J. Engelbertink et al. Reflective Practice. 2021. Vol. 22, Iss. 1. P. 73–85. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2020.1835632.
6. Linsenmeyer M., Long G. Goal-Oriented and Habit-Oriented Reflective Models to Support Professional Identity Formation and Metacognitive Thinking. Medical Science Educator. 2023. Vol. 33. P. 569–575. DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-023-01752-9.
7. Trede F., Macklin R., Bridges D. Professional identity development: A review of the higher education literature. Studies in Higher Education. 2012. Vol. 37, Iss. 3. P. 365–384. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2010.521237.
8. Wald H. S. Professional identity (trans)formation in medical education: reflection, relationship, resilience. Academic Medicine. 2015. Vol. 90, No. 6. P. 701–706. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000731.
9. Brown M. E. L., Laughey W., Tiffin P. A., Finn G. M. Forging a new identity: a qualitative study exploring the experiences of UK-based physician associate students. BMJ Open. 2020. Vol. 10, Iss. 1, e033450. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-033450.
10. Khraban T. Developing a Well-balanced Military Identity among Female Military Personnel. Polish Sociological Review. 2024. Vol. 225, Iss. 1. P. 69–82. DOI: https://doi.org/10.26412/psr225.04.
11. McKay L., Sappa V. Harnessing creativity through arts-based research to support teachers’ identity development. Journal of Adult and Continuing Education. 2020. Vol. 26, Iss. 1. P. 25–42. DOI: https://doi.org/10.1177/1477971419841068.
12. Braun V., Clarke V. Toward good practice in thematic analysis: Avoiding common problems and be(com)ing a knowing researcher. International Journal of Transgender Health. 2023. Vol. 24, Iss. 1. P. 1–6. DOI: https://doi.org/10.1080/26895269.2022.2129597.
13. Skaalvik E., Skaalvik S. Motivated for teaching? Associations with school goal structure, teacher self-efficacy, job satisfaction and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education. 2017. Vol. 67. P. 152–160. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.006.
14. Kosmanou E., Vassilaki E. Constructing desirable professional identities: Linguistic analysis of student teachers’ reflection on project-based learning. Frontiers in Education. 2023. Vol. 8. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1050563.
15. Berzonsky M. D. A social-cognitive perspective on identity construction. Handbook of identity theory and research. 2011. P. 55–76. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7988-9_3.
16. Novac A., Zahn C., Blinder B. J. Identity narrative, group and individual narratives and their role in social stability: A multidisciplinary approach. Group Analysis. 2022. Vol. 55, Iss. 2. P. 191–212. DOI: https://doi.org/10.1177/05333164211012529.
17. Guerrero A. Narrative as resource for the display of self and identity: The narrative construction of an oppositional identity. Colombian Applied Linguistics Journal. 2011. Vol. 13. P. 88–99. DOI: https://doi.org/10.14483/22487085.3771.
18. Vahasantanen K., Arvaja M. The Narrative Approach to Research Professional Identity: Relational, Temporal, and Dialogical Perspectives. Methods for Researching Professional Learning and Development: Challenges, Applications and Empirical Illustrations. 2022. P. 373–395. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_17.
19. Chiapello L., Bousbaci R. It’s complicated: Dewey, Schon and reflection-in-action. DRS2022: Bilbao. 2022. DOI: https://doi.org/10.21606/drs.2022.349.
20. Tracey M. W., Hutchinson A., Grzebyk T. Q. Instructional Designers as Reflective Practitioners: Developing Professional Identity through Reflection. Educational Technology Research & Development. 2014. Vol. 62, Iss. 3. P. 315–334. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-014-9334-9.
21. Vince R., Reynolds M. Reflection, reflective practice and organizing reflection. The SAGE Handbook of Management Learning, Education and Development. 2009. P. 89–103. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857021038.n5.
22. Luehmann A. L. Identity development as a lens to science teacher preparation. Science Education. 2007. Vol. 91, Iss. 5. P. 822–839. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20209.
23. Wharton S. Presenting a united front: assessed reflective writing on a group experience. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives. 2012. Vol. 13. P. 489–501. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2012.670622.
24. Vassilaki E. Reflective writing, reflecting on identities: The construction of writer identity in student teachers’ reflections. Linguistics and Education. 2017. Vol. 42. P. 43–52. DOI: https://doi.org/10.1016/j.linged.2017.08.001.
25. Creme P. A space for academic play. Student learning journals as transitional writing. Arts and Humanities in Higher Education. 2008. Vol. 7. P. 49–64. DOI: https://doi.org/10.1177/1474022207084882.
26. Graus M., Broek A., Hennissen P., Schils T. Disentangling aspects of teacher identity learning from reflective blogs: The development of a category system. Teaching and Teacher Education. 2022. Vol. 111. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103624.
27. Beauchamp C. Reflection in teacher education: Issues emerging from a review of current literature. Reflective Practice. 2015. Vol. 16, Iss. 1. P. 123–141. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2014.982525.
28. The role of arts-based curricula in professional identity formation: results of a qualitative analysis of learner’s written reflections / J. Aluri et al. Medical Education Online. 2023. Vol. 28, Iss. 1. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2022.2145105.
29. Medical Students’ Creation of Original Poetry, Comics, and Masks to Explore Professional Identity Formation / J. Shapiro et al. Journal of Medical Humanities. 2021. Vol. 42. DOI: https://doi.org/10.1007/s10912-021-09713-2.
30. Brief, Real-Time Reflections: An Efficient, Contextual, and Familiar Variation of Narrative Medicine: A Qualitative and Quantitative Analysis / B. Hilgeman et al. Research Square. 2024. DOI: https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-3852081/v1.
31. Храбан Т. Є. Психоаналітична інтерпретація як метод дослідження військового дискурсу. Alfred Nobel University Journal of Philology. 2021. № 2 (22). С. 184–192. DOI: https://doi.org/10.32342/2523-4463-2021-2-22-17.
32. Wald H., Weiss B. Making it “More Real”: Using Personal Narrative in Faculty Feedback to a Medical Student’s Reflective Writing – An Illustrative Exemplar. MedEdPublish. 2018. Vol. 7:171. DOI: https://doi.org/10.15694/mep.2018.0000171.1.