ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
3’2024

Гапон В. В.
https://orcid.org/0000-0001-7521-5450
Шараєвська М. І.
https://orcid.org/0000-0002-8605-2404
Дерепа Т. С.
https://orcid.org/0000-0002-1283-7671

ДИНАМІКА ПОКАЗНИКІВ ДОСТУПНОСТІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Освіта дітей з особливими освітніми потребами (ООП) є одним із пріоритетних напрямів розвитку сучасної освіти України. У статті виконано аналіз показників доступності загальної середньої освіти для осіб з ООП відповідно до Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні. Наведено дані щодо стану спеціальної та інклюзивної освіти за період 2014/2015–2023/2024 н. рр. на основі офіційної статистичної звітності, визначено тенденції, ключові досягнення й можливі виклики на шляху реалізації цілей зазначеної Стратегії. Досліджено нормативно-правову базу у сфері інклюзивної та спеціальної освіти. Обґрунтовано пропозиції до статистичних форм щодо формування показників доступності загальної середньої освіти для осіб з ООП, що потребує подальшого аналізу відповідності цих показників завданням Цілей сталого розвитку (ЦСР), індикаторам результативності Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023–2030 роки й показникам звітності статистичної організації Європейської комісії (Євростату) тощо. Розглянуто питання розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з ООП у 2024 р. Запропоновано для розрахунку показника результативності у звітах про використання цих коштів виокремлювати чисельність здобувачів освіти з ООП, у т. ч. осіб з інвалідністю, які під час інклюзивного навчання отримали додаткові послуги за кошти цієї субвенції. Актуальність теми статті зумовлена підвищеною увагою та запитом суспільства щодо необхідності включення осіб з ООП в освітній процес і надання їм якісних освітніх послуг.
Ключові слова: особа з особливими освітніми потребами, інклюзивне навчання, інклюзивні класи, спеціальні класи, спеціальні заклади, навчально-реабілітаційні центри, показники результативності, субвенція.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-29-48

Посилання:
1. Про затвердження плану заходів на 2023–2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 372-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/372-2023-%D1%80#Text.
2. Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на 2023–2030 роки : проєкт / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-nacionalnoyi-strategiyi-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya-na-2023-2030-roki.
3. План заходів на 2024 та 2026 роки з реалізації Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання в Україні на період до 2030 року : проєкт / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-planu-zahodiv-na-2024-2026-roki-z-realizaciyi-nacionalnoyi-strategiyi-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya-na-period-do-2030-roku.
4. Kefallinou A., Symeonidou S., Meijer C. J. W. Understanding the value of inclusive education and its implementation: A review of the literature. Prospects. 2020. Vol. 49. P. 135-152. DOI: https://doi.org/10.1007/s11125-020-09500-2.
5. Changing Role of Specialist Provision in Supporting Inclusive Education: Final Synthesis Report / А. Kefallinou et al., eds.). European Agency for Special Needs and Inclusive Education. 2022. URL: https://www.european-agency.org/sites/default/files/CROSP_Final_Synthesis_Report.pdf.
6. Ярмола Н. А. Про результати фундаментального дослідження «Науково-теоретичні основи моделювання інклюзивного освітнього середовища», що виконується в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН Украї­ни. Вісник національної академії педагогічних наук України. 2023. Т. 5. № 2. С. 1–8. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5211.
7. Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с. URL: https://tinyurl.com/3m8kkjuv.
8. Сак Т. Організація навчання школярів із затримкою психічного розвитку різних психолого-педагогічних типів. Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1. С. 13–20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2017_1_4.
9. Ярмола Н., Тороп К. Системоутворювальна роль компетентностей в організації навчального процесу для дітей з особливими потребами. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 40. С. 99–106. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34964.
10. Інклюзивне навчання: інформ. посіб. для вчителів закладів загальної середньої освіти / упоряд.: Н. З. Софій, Ю. М. Найда. Київ, 2019. 52 c. URL: http://center-prpp.ck.ua/wp-content/uploads/2021/07/School__inclusive_education_brochure-2019.pdf.
11. Литвинчук А. О., Терещенко Г. М., Кир’янов А. В., Гайдук І. С. Удосконалення інформаційного забезпечення функціонування системи інклюзивної освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 2 (13). С. 82–92. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-2-82-92.
12. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2023/2024 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2024. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/byuleten-zzso-2023-2024.xlsx.
13. Відомості про спеціальні заклади загальної середньої освіти державної і комунальної форм власності Міністерства освіти і науки України та приватної форми власності (2023/2024 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2024. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/byuleten-d-9-2023_2024.xlsx.
14. Відомості про матеріально-технічну базу та використання сучасних інформаційних технологій в закладах загальної середньої освіти (без спеціальних ЗЗСО) Міністерства освіти і науки, інших міністерств і відомств та приватних закладах (2023/2024 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2024. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/byuleten_d_4_2023_2024.xlsx.
15. Про затвердження форм звітності з питань діяльності закладів загальної середньої освіти та інструкцій щодо їх заповнення : наказ Міністерства освіти і науки України від 30.07.2021 № 868. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1119-21#Text.
16. Про затвердження зведених таблиць з питань загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 07.10.2021 № 1072. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-zvedenih-tablic-z-pitan-zagalnoyi-serednoyi-o.
17. Про затвердження форми звітності щодо чисельності та складу педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти та інструкції щодо її заповнення : наказ Міністерства освіти і науки України від 27.08.2018 № 937. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0997-18#Text.
18. Деякі питання використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2024 році : постанова Кабінету Міністрів України від 09.04.2024 № 396. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/deiaki-pytannia-vykorystannia-subventsii-z-derzhavnoho-biudzhetu-mistsevym-s39690424.