ПРОФЕСІЙНА (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНА) ОСВІТА
3’2024

Лєснікова М. В.
https://orcid.org/0000-0003-2802-973X

ДОСЛІДЖЕННЯ ЗВ’ЯЗКУ СКЛАДОВИХ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ТА УМОВ НАВЧАННЯ З ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯМ ВИПУСКНИКІВ ЗАКЛАДІВ П(ПТ) О

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Належну якість підготовки здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти (П(ПТ) О) відповідно до вимог роботодавців забезпечує безпосередньо освітній процес і здобуті під час навчання ключові компетенції й навички. Попри воєнний стан в Україні, попит на робітничі кадри на ринку праці залишається досить високим. Мета статті – проаналізувати зв’язок складових освітнього процесу та умов навчання з працевлаштуванням випускників закладів П(ПТ) О. Для цього було використано результати моніторингового дослідження кар’єрних траєкторій таких випускників, яке проводилося шляхом опитування протягом жовтня – листопада 2023 р. За результатами аналізу, серед респондентів, які на момент опитування працювали за професією, здобутою в закладі П(ПТ) О, переважна більшість (87,4 %) використовують і постійно використовують у роботі знання й навички, здобуті під час навчання. На основі виконаного факторного аналізу з’ясовано, що для респондентів, які на момент опитування працювали за отриманою професією, найбільш значущим був саме освітній процес (групові заняття, навчання за допомогою електронних засобів (підручників), заняття з теорії, практичні, індивідуальні заняття тощо), складових якого їм вистачало під час навчання. Також для опитаних випускників є важливим зв’язок між теорією й практикою та виробничим навчанням, які, за їхніми оцінками, були дуже корисними під час навчання. Умови навчання (навчальні матеріали, наявність необхідного технічного обладнання, стан приміщень для навчання, гуртожитку, збалансоване харчування, розмір стипендії тощо) для опитаних випускників виявилися незначущими. Напрямом подальших досліджень є проведення опитування роботодавців та випускників закладів П(ПТ) О, що дасть змогу комплексно оцінити відповідність здобутої випуск­никами спеціальності потребам ринку праці та їх професійну реалізацію.
Ключові слова: професійна (професійно-технічна) освіта, випускник закладу П(ПТ) О, професія, освітній процес, працевлаштування, якість здобутих знань і навичок.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-64-76

Посилання:
1. Кількість вакансій та чисельність шукачів роботи у професійному розрізі / Державна служба зайнятості. URL: https://dcz.gov.ua/stat/statfile.
2. Ключові компетенції найнятих працівників / Державна служба зайнятості. URL: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNDgyM2MwZjUtZTgyNy00MTU4LTljYjUtOWUwNGU1MjJjMTQyIiwidCI6IjAzOWU2MTFmLWFhODUtNDcyZS05ZTU5LTYzNDNhNWYwYzg1OCIsImMiOjl9.
3. Міщук Н. В. Освіта як чинник конкурентоспроможності молоді на ринку праці. Інноваційна економіка. 2019. № 1-2 (78). С. 80–86. URL: http://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/12/13.
4. Ковтунець В. В., Лондар С. Л., Мельник С. В., Кастель-Бранко Е. Вимоги ринку праці України до освіченості працівників. Освітня аналітика України. 2021. № 4 (15). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-4-5-20.
5. Сороквашин С. В. Теоретичні аспекти управління якістю підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 10 (24). С. 320–329. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-10(24)-320-329.
6. Гребень С. Проблеми та перспективи розвитку професійної технічної освіти в Україні. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 3 (63). С. 125–130. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-63-125-130.
7. Юденкова О. П. Синхронізація професійної освіти з трендами ринку праці та потребою на сучасні кваліфікаційні навички фахівців шляхом реалізації компетентнісного підходу. Цифрові трансформації та інноваційні технології в економіці : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. інтернет-конференції (Ломжа – Харків, 14–15 берез. 2024 р.). С. 403–412. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740189/.
8. Сапельнікова Н. Л., Решетова Г. І. Професійна освіта та професійна орієнтація як інструмент прогнозування та регулювання ринку праці. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19 С. 919–926. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/138.pdf.
9. Sergeieva L. M., Hriadushcha V. V., Dubov G. O., Didych T. O., Saienko M. I. Compliance of the Quality of Educational Services Provided by Vocational Education Institutions with the Labor Market Demand in Qualified Staff under Economic Crisis. Studies of Applied Economics. 2021. Vol. 39-9. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/727374/.
10. EQAVET Indicators’ Toolkit / European Quality Assurance in Vocational Education and Training. URL: https://skillman.eu/wp-content/uploads/2015/10/EQAVET_Indicators_Toolkit_final.pdf.
11. Лєснікова М. В., Денисюк О. Я. Інформаційно-аналітичні матеріали за результатами моніторингового дослідження кар’єрних траєкторій випускників закладів професійної (професійно-технічної) освіти / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/az_monitoryngovogo-doslidzhennya-karyernyh-trayektorij-vypusknykiv-zppo.pdf.
12. Климчук В. О. Факторний аналіз: використання у психологічних дослідженнях. Практична психологія та соціальна робота. 2006. № 8. С. 43–48. URL: http://eprints.zu.edu.ua/4128/1/8.pdf.
13. Янковой А. Г. Многомерный анализ в системе STATISTICA : монография. Одесса : Оптимум, 2002. Вып. 2. 325 с.
14. Закон про професійну освіту винесено на громадське обговорення. Освіта.ua : вебсайт. 2024. URL: https://osvita.ua/news/91772/.