Іриневич Ю. В
https://orcid.org/0000-0003-1755-5240
РОЗВИТОК ОСВІТНЬОЇ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ В РАМКАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено дослідженню розвитку освітньої статистики України в контексті євроінтеграційних процесів. Розглянуто сучасні досягнення та перспективи гармонізації освітньої статистики з європейськими стандартами відповідно до Стратегічного плану Міністерства освіти і науки України до 2027 року. Висвітлено роль ключових інституцій, таких як Державна служба статистики України, ДНУ «Інститут освітньої аналітики» та Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, у зборі, обробці й аналізі освітніх даних. Показано, що освітня статистика стає інструментом поліпшення управління освітніми процесами, інтеграції в європейський освітній простір і сприяє розробленню стратегій розвитку освіти. Важливим аспектом є інтеграція України в європейський освітній простір завдяки покращенню інфраструктури для обміну даними з європейськими країнами, що розширить доступ вітчизняним фахівцям до міжнародного досвіду та практик у сфері освітньої аналітики. Зокрема, наголошується на вдосконаленні ПАК «АІКОМ» і впровадженні новітніх технологій, як-от штучний інтелект (AI) та великі дані (Big Data), для ефективнішого управління освітніми процесами. Ключовими напрямами роботи є створення публічних платформ для забезпечення доступу до освітньої статистики, що сприятиме прозорості й посиленню громадського контролю. У статті також акцентовано на важливості міжнародної співпраці України з ЄС, Євростатом, ЮНЕСКО та іншими організаціями для участі в міжнародних дослідженнях, зокрема PISA, TIMSS, TALIS, що допоможе інтегрувати українську освітню систему в глобальний освітній простір. У результаті адаптація освітньої статистики до європейських стандартів забезпечить підвищення якості освіти в Україні та стане важливим етапом на шляху до євроінтеграції.
Ключові слова: освітня статистика, євроінтеграція, гармонізація стандартів, інформаційно-аналітичні інструменти, ПАК «АІКОМ», штучний інтелект, великі дані.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-17-26
Ключові слова: освітня статистика, євроінтеграція, гармонізація стандартів, інформаційно-аналітичні інструменти, ПАК «АІКОМ», штучний інтелект, великі дані.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-17-26
Посилання:
1. Чернишова С. С., Павлюх О. А. Освітня євроінтеграція України як чинник соціально-економічного розвитку держави. Сучасний стан і перспективи розвитку держави і права : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Львів, 18–19 жовт. 2013 р. Львів, 2013. С. 112–114.
2. Денисюк О. Я., Титаренко Н. В., Дронь Т. О. Освітні індикатори рівня забезпеченості вчителями освітньої галузі під час трансформаційних процесів: міжнародний і вітчизняний контексти. Освітня аналітика України. 2024. № 1 (27). С. 60–71. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-60-71.
3. Рашкевич Ю. М., Семигіна Т. В. Аналіз можливостей упровадження мікрокваліфікацій в Україні та інших європейських країнах. Освітня аналітика України. 2024. № 1 (27). С. 110–122. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-110-122.
4. Литвинчук А. О., Терещенко Г. М., Кир’янов А. В., Гайдук І. С. Удосконалення інформаційного забезпечення функціонування системи інклюзивної освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 2 (13). С. 82–92. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-2-82-92.
5. Наливайко Л. Р. Трансформація державної освітньої політики в Україні в умовах євроінтеграції. Право і суспільство. 2015. № 3. Ч. 3. С. 31–36. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pis_2015_3%283%29__8.
6. Беновська Л. Я. Підходи до оцінювання якості загальноосвітніх послуг в умовах децентралізації освіти. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2019. Вип. 2. С. 36–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2019_2_9.
7. Державна служба статистики України : офіц. вебсайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
8. Міністерство освіти і науки України : офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/.
9. ДНУ «Інститут освітньої аналітики» : офіц. вебсайт. URL: https://iea.gov.ua/.
10. Про затвердження Стратегічного плану діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року : наказ Міністерства освіти і науки України від 07.03.2024 № 276. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-strategichnogo-planu-diyalnosti-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-do-2027-roku.
11. Автоматизований Інформаційний Комплекс Освітнього Менеджменту / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki/avtomatizovaniy-informatsiyniy-kompleks-osvitnogo-menedzhmentu.
12. План заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2023 року : затв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.02.2024 № 133-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/133-2024-%D1%80#n10.
13. Про деякі питання формування наборів даних з питань повної загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 24.09.2024 № 1367. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1463-24#n29.
2. Денисюк О. Я., Титаренко Н. В., Дронь Т. О. Освітні індикатори рівня забезпеченості вчителями освітньої галузі під час трансформаційних процесів: міжнародний і вітчизняний контексти. Освітня аналітика України. 2024. № 1 (27). С. 60–71. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-60-71.
3. Рашкевич Ю. М., Семигіна Т. В. Аналіз можливостей упровадження мікрокваліфікацій в Україні та інших європейських країнах. Освітня аналітика України. 2024. № 1 (27). С. 110–122. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-110-122.
4. Литвинчук А. О., Терещенко Г. М., Кир’янов А. В., Гайдук І. С. Удосконалення інформаційного забезпечення функціонування системи інклюзивної освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 2 (13). С. 82–92. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-2-82-92.
5. Наливайко Л. Р. Трансформація державної освітньої політики в Україні в умовах євроінтеграції. Право і суспільство. 2015. № 3. Ч. 3. С. 31–36. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pis_2015_3%283%29__8.
6. Беновська Л. Я. Підходи до оцінювання якості загальноосвітніх послуг в умовах децентралізації освіти. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2019. Вип. 2. С. 36–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2019_2_9.
7. Державна служба статистики України : офіц. вебсайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
8. Міністерство освіти і науки України : офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/.
9. ДНУ «Інститут освітньої аналітики» : офіц. вебсайт. URL: https://iea.gov.ua/.
10. Про затвердження Стратегічного плану діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року : наказ Міністерства освіти і науки України від 07.03.2024 № 276. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-strategichnogo-planu-diyalnosti-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-do-2027-roku.
11. Автоматизований Інформаційний Комплекс Освітнього Менеджменту / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki/avtomatizovaniy-informatsiyniy-kompleks-osvitnogo-menedzhmentu.
12. План заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2023 року : затв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.02.2024 № 133-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/133-2024-%D1%80#n10.
13. Про деякі питання формування наборів даних з питань повної загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 24.09.2024 № 1367. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1463-24#n29.