ВИЩА ОСВІТА
2’2025

Чимбай Л. Л.
https://orcid.org/0000-0002-4647-2471
Попкова Л. В.
https://orcid.org/0000-0002-9434-1775
Лукашова Т. В.
https://orcid.org/0009-0000-2460-6961

СТАН ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ВПЛИВ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті наведено результати аналізу стану підготовки фахівців із вищою освітою галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка». Проаналізовано положення законодавчих і нормативно-правових документів, що унормовують питання професійної підготовки педагогічних кадрів. Авторами опрацьовано низку публікацій, що ввійшли до сучасного наукового доробку, де значна увага приділяється питанням теорії та практики вищої педагогічної освіти. Проаналізовано стан забезпечення закладів загальної середньої освіти вчителями, наведено чисельність учнів на одного педагогічного працівника протягом 2019/2020–2023/2024 н. рр. загалом по Україні, а також у країнах-членах ЄС. Досліджено склад педагогічних працівників упродовж окресленого періоду в різних аспектах: за категорією викладання (вчителі 1–4-го класів, 5–11-го класів за предметами); за ступенем освіти; за віком (до 30 років, понад 60 років). На основі даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти зазначено чисельність випускників ступенів бакалавра й магістра за спеціальностями та предметними спеціалізаціями педагогічного напряму, зокрема тих, які навчалися за кошти державного бюджету. Розраховано загальну чисельність молодих фахівців, що закінчили заклади вищої освіти протягом останніх шести років, у розрізі спеціалізацій спеціальності 014 «Середня освіта». З огляду на увагу держави до розвитку системи інклюзивної освіти, проаналізовано випуск здобувачів вищої освіти за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта» як потенційних працівників в інклюзивних класах. Окреслено рівні освіти фахівців, необхідні для працевлаштування на певні вчительські посади порівняно з вимогами в зарубіжних країнах. Розкрито чисельність вступників у 2023/2024 н. р. на спеціальності освітньої галузі. Розглянуто положення педагогічної інтернатури, ухваленої Міні­стерством освіти і науки України, одним із ключових завдань якої є адаптація фахівця-початківця до реальних умов педагогічної діяльності.
Ключові слова: педагогічні працівники, підготовка вчителів, педагогічні спеціальності, рівні освіти, галузь знань.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-2-16-34

Посилання:
1. Луценко О. В., Семініхіна Н. М. Професійна підготовка майбутнього вчителя в контексті сучасних тенденцій розвитку освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023. № 86. С. 70–74. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2023.86.12.
2. Денисюк О. Я., Титаренко Н. В.. Ткаченко В. В., Дронь Т. О. Учитель НУШ та його роль у реалізації реформи шкільної освіти. Освітня аналітика України. 2024. № 3 (29). С. 49–63. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-49-63.
3. Ничкало Н., Лук’янова Л., Хомич Л. Професійна підготовка вчителя: українські реалії, зарубіжний досвід : наук.-аналіт. доп. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України ; за ред. В. Кременя. Київ : Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», 2021. 54 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726268/1/analit_dopovid_2021.pdf.
4. Опанасенко О. Аналіз освітніх програм професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів в умовах сьогодення. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Сер. : Педагогіка. Психологія. 2024. № 5. С. 118–124. DOI: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.18.
5. Зобенько Н. А. До питання професійної готовності майбутніх учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. : Педагогіка. Соціальна робота. 2022. № 1 (50). С. 98–102. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.98-102.
6. Darling-Hammond L., Oakes J. Preparing Teachers for Deeper Learning. Harvard Education Press, 2021. URL: https://hep.gse.harvard.edu/9781682532928/preparing-teachers-for-deeper-learning/#generate-pdf.
7. Trippestad T. A., Swennen A., Werler T. The Struggle for Teacher Education. Bloomsbury Publishing, 2017. URL: https://www.bloomsbury.com/in/struggle-for-teacher-education-9781474285544/?utm_source=chatgpt.com.
8. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2019/2020 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/10/byuleten-zzso-2019-2020.xlsx.
9. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2020/2021 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/10/byuleten-zzso-2020-2021.xlsx.
10. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2021/2022 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/byuleten-zzso-2021-2022.xlsx.
11. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2022/2023 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/05/byuleten-zzso-2022-2023.xlsx.
12. Заклади загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2023/2024 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/byuleten-zzso-2023-2024.xlsx.
13. Про чисельність і склад педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватних закладів (2019/2020 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/buleten-83-rvk-2019-2020.xlsx.
14. Про чисельність і склад педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватних закладів (2020/2021 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/buleten-83-rvk-2020-2021.xlsx.
15. Про чисельність і склад педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватних закладів (2021/2022 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/03/byuleten-83-rvk-2021_2022.xlsx.
16. Про чисельність і склад педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватних закладів (2022/2023 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/05/byuleten-83-rvk-2022_2023.xlsx.
17. Про чисельність і склад педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватних закладів (2023/2024 н. р.) : інформ. бюл. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/byuleten-83-rvk-2023_2024.xlsx.
18. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
19. Про внесення зміни до переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників : постанова Кабінету Міністрів України від 17.03.2021 № 216. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/216-2021-%D0%BF#Text.17.
20. Secondary education statistics / Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Secondary_education_statistics#SE_MAIN_TT.
21. Презентація Всеукраїнського дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал» / Освіторія, Fama. 2024. URL: https://www.youtube.com/live/IiZFKE8Ly0Q.
22. Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти в Україні : наказ Міністерства освіти і науки України від 01.07.2018 № 776. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.
23. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
24. Про затвердження Положення про педагогічну інтернатуру : наказ Міністерства освіти і науки України від 25.10.2021 № 1128. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1670-21#Text.
25. Новаторський проєкт з менторства для майбутніх вчителів – «MentorMe» / ГО «Освіта 360». 2024. 22 січ. URL: https://osvita360.com/blog/proyekt-mentorme.
26. Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2024 № 1021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1021-2024-%D0%BF#Text.
27. Про затвердження Переліку предметних спеціальностей спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями), спеціалізацій предметної спеціальності 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (із зазначенням мови)), спеціалізацій спеціальностей 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) та 016 Спеціальна освіта, за якими здійснюється розміщення державного (регіонального) замовлення : наказ Міністерства освіти і науки України від 04.03.2024 № 260. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0405-24#Text.
28. Відкриті дані / Єдина державна електронна база даних з питань освіти. URL: https://registry.edbo.gov.ua/opendata/.
29. Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 417 : постанова Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 454. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/454-2020-%D0%BF#Text.