НАУКОВИЙ ДИСКУРС
2’2020

Швець К. В.
https://orcid.org/0000-0002-6606-6614

Вплив пандемії COVID-19 та цифровізації на використання друкованих видань у системі освіти

Повний тест (pdf)
Мова: Англійська
Анотація. В статті окреслено тенденції прихильності до друкованої й цифрової інформації під час пандемії COVID-19 та особливості її розповсюдження і використання. Методами дослідження є компаративний аналіз статистичних даних, теоретичного вітчизняного й зарубіжного контенту (психологічного, освітнього, літературного, історичного, футурологічного, журналістського, технологічного й інших напрямів). У дослідженні відстежено особливості вибору книг, коротко охарактеризовано їхню роль у вивченні попередніх пандемій, що відображена в історії; окреслено сучасні тенденції, переваги та недоліки, нові закономірності і зв’язки цифрового й паперового варіантів інформації; відображено особливості розповсюдження і використання її педагогами, учнями, студентами; виокремлено деякі проблеми, що виникають перед­усім у видавців, авторів, учнів, студентів, науковців, учителів, журналістів; окреслено сучасні тенденції, переваги та недоліки, особливості використання цифрового й паперового варіантів інформації у системі освіти під час цифровізації та пандемії; охарактеризовано особливості видання в умовах карантину поряд з імовірними прогнозуваннями на майбутнє; зазначено висновки за прогнозами окремих вчених декілька років тому щодо вигляду інформації сьогодні. Особливої уваги заслуговує система освіти, що опинилася в епіцентрі подій, у жорстких умовах використання електрон­них підручників замість звичних друкованих. Стаття зосереджена на нових кількісних і якісних показниках досліджень України та світу, що роз’яснюють новий рівень розвитку інформації та її цінність і знадобляться освітянам, студентам, науковцям, журналістам, технологам IT тощо в умовах пандемії й після її подолання.
Ключові слова: друковані видання у системі освіти, пандемія COVID-19 і освіта, переваги друкованого видання, цифровізація в освіті, видання в інтернеті.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2020-2-115-127

 

Посилання:
1. Мак-Люэн М. Галактика Гутенберга. Сотворение человека печатной культуры. URL: http://yanko.lib.ru/books/media/mcluhan=galaktika_gutenberga.pdf (дата звернення: 10.05.2020).
2. Escarpit R., Barker R. (1973). The book hunger. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000005699.
3. Морі Є. Вони повертаються, але завжди закінчуються: книги про пандемії та епідемії. Суспільне/Новини : вебсайт. URL: https://suspilne.media/23752-voni-povertautsa-ale-zavzdi-zakincuutsa-7-knig-pro-pandemii-ta-epidemii/.
4. Nawotka E. (2020). Lawrence Wright’s worst-case pandemic scenario is fictional – for now. Los Angeles Times : вебсайт. URL: https://www.latimes.com/entertainment-arts/books/story/2020-04-28/lawrence-wright-the-end-of-october.
5. Дитячі книжки про коронавірус переклали українською. ЛітАкцент : вебсайт. URL: http://litakcent.com/2020/04/24/dityachi-knizhki-pro-koronavirus-pereklali-ukrayinskoyu (дата звернення: 10.05.2020).
6. Беньковська В. Українська письменниця створила книгу про коронавірус для дітей. Голос України : вебсайт. URL: http://www.golos.com.ua/article/330133.
7. Верхратський С. А., Заблудовський П. Ю. Історія медицини : навч. посіб. Київ : Вища школа, 1991. 431 с.
8. Li C., Poe F., Potter M., Quigley B., Wilson J. (2011). UC Libraries Academic e-Book Usage Survey. UC Office of the President: California Digital Library. URL: https://escholarship.org/uc/item/4vr6n902 (дата звернення: 10.05.2020).
9. DeNoyelles А., Raible J., Seilhamer R. (2015). Exploring Students’ E-Textbook Practices in Higher Education. Educause Review. URL: https://er.educause.edu/articles/2015/7/exploring-students-etextbook-practices-in-higher-education (дата звернення: 10.05.2020).
10. McGowan M., Stephens P., West C. (2009). Student perceptions of electronic textbooks. URL: https://www.researchgate.net/publication/255671417_Student_perceptions_of_electronic_
textbooks.
11. Reimers F., Schleicher A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD. URL: https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide_v1_002_
harward.pdf.
12. Іванців А. Залежність від людськості. Як школа справляється з викликами карантину та онлайн-освіти. LB.ua : вебсайт. URL: https://lb.ua/society/2020/05/01/456533_zalezhnist_vid_
lyudskosti_yak_shkola.html.
13. Тимошенко Д. «ЗМІ помруть»: що дивитимуться і читатимуть українці після пандемії. Радіо Свобода : вебсайт. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30550368.html (дата звернення: 10.05.2020).
14. Abraham T. (2020, April 25). What can publishers, booksellers (and readers) do for the books business to recover after Covid-19? Scroll.in. URL: https://scroll.in/article/959738/what-can-publishers-booksellers-and-readers-do-for-the-books-business-to-recover-after-covid-19 (дата звернення: 10.05.2020).
15. Rowe A. (2020, March 21). As Print Book Sales Fall, Publishers And Others Offer Free Ebook Deals. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/adamrowe1/2020/03/21/as-print-book-sales-fall-publishers-and-others-offer-free-ebook-deals/#fef62ab41897 (дата звернення: 10.05.2020).
16. Aler O. (2020, March 16). The World of Books Braces For a Newly Ominous Future. The New York Times. URL: https://www.nytimes.com/2020/03/16/books/coronavirus-impact-publishing-industry-booksellers-authors.html (дата звернення: 10.05.2020).
17. Salman A., Faridah I., Abdullah M. Y., Mustaffa N., Mahbob M. H. (2011). The impact of new media on traditional mainstream mass media. The Innovation Journal. Vol. 16. No. 3. pp. 2-9. URL: https://www.innovation.cc/scholarly-style/2011_16_3_7_ali_saman_media-impact.pdf (дата звернення: 10.05.2020).
18. Coppola D. (2020). Coronavirus (COVID-19) estimated impact on Italian book publishing industry 2020. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1106493/estimated-coronavirus-impact-on-book-publishing-industry-italy/ (дата звернення: 10.05.2020).
19. Maher J. (2020). Covid-19 Impact Listing: Cancellations, Closings, Policy Changes, and More. Publishersweekly.Com. URL: https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/industry-news/trade-shows-events/article/82672-covid-19-ongoing-list-of-cancellations.html (дата звернення: 10.05.2020).
20. Nawotka E. (2020). Book publishing confronts the coronavirus. The Los Angeles Times. URL: https://www.latimes.com/entertainment-arts/books/story/2020-03-25/how-the-coronavirus-will-change-book-publishing-now-and-forever (дата звернення: 10.05.2020).
21. Wischenbart R. (2013). The Global eBook Market: Current Conditions & Future Projections. O’Reilly. URL: http://shop.oreilly.com/product/0636920022954.do (дата звернення: 10.05.2020).
22. Miller C., Bosman J. (2011). E-Books Outsell Print Books At Amazon. The New York Times. URL: http://www.nytimes.com/2011/05/20/technology/20amazon.html (дата звернення: 10.05.2020).
23. Nawotka E. (2020). Stock up on books not toilet paper: People in coronavirus lockdowns say print is a ‘real salvation’ [Opinion]. Houston Chronicle.com. URL: https://www.houstonchronicle.com/opinion/outlook/article/Stock-up-on-books-not-toilet-paper-People-in-15127553.php (дата звернення: 10.05.2020).
24. Waters J., Roach J., Emde J., McEathron S., Russell K. (2014). A Comparison of E-Book and Print Book Discovery, Preferences, and Usage by Science and Engineering Faculty and Graduate Students at the University of Kansas. URL: http://www.istl.org/14-winter/refereed3.html.
25. Ericsson mobility report. On the pulse of the networked society. (2014). URL: https://www.ericsson.com/assets/local/news/2014/11/ericsson-mobility-report-November-2014.pdf (дата звернення: 10.05.2020).
26. Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди : навч. посіб. / за ред.: О. Волошенюк, Р. Євтушенко, В. Іванова, А. Кулакова. Київ : АУП, Інтерньюз-Україна, 2020. 68 с.
27. Гетьман Є. Чи є майбутнє у друкованої книги. Економічна правда : вебсайт. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2013/10/31/400990/ (дата звернення: 10.05.2020).
28. Під час карантину більше українців почали читати і купувати книжки. Info­Sapiens : вебсайт. URL: https://sapiens.com.ua/ua/publication-single-page?id=118 (дата звернення: 10.05.2020).
29. Flood A. (2014). Readers absorb less on Kindles than on paper, study finds. The Guardian. URL: https://www.theguardian.com/books/2014/aug/19/readers-absorb-less-kindles-paper-study-plot-ereader-digitisation (дата звернення: 10.05.2020).
30. Mangen A., Hoel T. (2017). Samtalebasert lesing med bildebok eller nettbrett: gjør mediet en forskjell? Norsk pedagogisk tidsskrift. V. 101(4). pp. 339-351. URL: https://www.researchgate.net/publication/320934772_Samtalebasert_lesing_med_bok_eller_nettbrett_gjor_mediet_en_forskjell (дата звернення: 10.05.2020).