УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ
1’2023

Дмитренко Т. Л.
https://orcid.org/0000-0002-2632-2986
Терещенко Г. М.
https://orcid.org/0000-0002-9458-2843

ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ОСВІТИ У СФЕРІ КІБЕРБЕЗПЕКИ, ФІНАНСОВОЇ ТА ЦИФРОВОЇ ГРАМОТНОСТІ ЯК ЧИННИК ЗНИЖЕННЯ РИЗИКІВ НА КРИПТОРИНКУ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті обґрунтовано необхідність підвищення рівня освіти у сфері кібербезпеки, фінансової й цифрової грамотності як чинника зниження ризиків на крипторинку. Окреслено світові соціально-економічні тенденції бурхливого розвитку цифровізації суспільного життя; виокремлено проблеми, зумовлені низьким рівнем фінансової та цифрової грамотності; проаналізовано доробок науковців із питань фінансової й цифрової грамотності в царині обігу криптоактивів, а також впливу рівня фінансової грамотності на ухвалення інвестиційних рішень; проведено оцінку практичних напрацювань українських регуляторів стосовно створення інституційно-правових засад у сфері підвищення рівня фінансової та цифрової грамотності й кібербезпеки. Доведено, що дії освітніх управлінців повинні бути спрямовані на забезпечення підвищення фінансової грамотності, цифрових компетентностей і навичок із кібербезпеки для учнів середніх класів закладів загальної середньої освіти Украї­ни. Автори зауважують, що навчальний контент також має бути розроблений відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти НУШ у частині отримання ключових компетентностей та наскрізних умінь.
Ключові слова: фінансова освіта, фінансова грамотність, цифрова грамотність, кібербезпека, кібергігієна, крипторинок, альтернативні фінанси, віртуальні активи.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-38-50

Посилання:
1. When Clients Take the Lead. Boston Consulting Group. 2021. URL: https://web-assets.bcg.com/d4/47/64895c544486a7411b06ba4099f2/bcg-global-wealth-2021-jun-2021.pdf.
2. Готові до цифрового десятиліття? Вдосконалення навичок для вирішення технологічних викликів в Україні. EU4Digital : вебсайт. 2021. URL: https://eufordigital.eu/uk/ready-for-the-digital-decade-improving-skills-to-meet-the-technological-challenge-in-ukraine/.
3. Терещенко Г. М., Шелудько Н. М., Версаль Н. І., Шаповал Ю. І. Підвищення фінансової грамотності і фінансової інклюзії домогосподарств у контексті розвитку небанківського сегмента фінансового сектору. Освітня аналітика України. 2021. № 5(16). С. 32–50. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-5-32-50.
4. Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні у 2021. DAI Global LLC. 2021. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Research_Financial_Literacy_Inclusion_Welfare_2021.pdf?v=4.
5. Narula S. Achieving sustainability through financial literacy training. International Journal of Innovation and Sustainable Development. 2022. Vol. 16. Iss. 2. P. 197-213. DOI: https://doi.org/10.1504/IJISD.2022.121784.
6. Jayaraman J. D., Jambunathan S. Financial literacy among high school students: Evidence from India. Citizenship, Social and Economics Education. 2018. Vol. 17. Iss. 3. P. 168-187. DOI: https://doi.org/10.1177/2047173418809712.
7. Cristofaro M., Giardino P. L., Misra S., Pham Q. T., Hiep Phan H. Behavior or culture? Investigating the use of cryptocurrencies for electronic commerce across the USA and China. Management Research Review. 2023. Vol. 46. Iss. 3. P. 340-368. DOI: https://doi.org/10.1108/MRR-06-2021-0493.
8. Krylova L. V., Lukashenko I. V. Cryptocurrencies vs Central Banks’ Digital Currencies: The Role of Financial Literacy. Finance: Theory and Practice. 2022. Vol. 26. Iss. 5. P. 220-232. DOI: https://doi.org/10.26794/2587-5671-2022-26-5-220-232.
9. Modjo M. I., Santoso F. Overconfidence Educated Young Males: A Study on Cryptocurrency Investors in Indonesia. 2022 International Conference on Information Management and Technology (ICIMTech). 2022. P. 630-633. DOI: https://doi.org/10.1109/ICIMTech55957.2022.9915258.
10. Zhao H., Zhang L. Financial literacy or investment experience: which is more influential in cryptocurrency investment? International Journal of Bank Marketing. 2021. Vol. 39. No. 7. P. 1208-1226. DOI: https://doi.org/10.1108/IJBM-11-2020-0552.
11. Global Ledger Protocol: Digital assets tracking and AML Compliance. Global Ledger Protocol. 2021. URL: https://glprotocol.com/.
12. Щодо міжвідомчої координації системи фінансового моніторингу / Державна служба фінансового моніторингу України. 2022. URL: https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/news/shhodo-mizhvidomchoji-koordinacziji-sistemi-finansovogo-monitoringu.html.
13. Стадник М. Популярні шахрайські схеми з криптовалютою. Як уберегти свою інвестицію. Вісник МСФЗ. 2021. № 8. URL: https://msfz.ligazakon.ua/ua/magazine_article/FZ002526.
14. Навчальні матеріали «Фінансова грамотність. Фінанси. Що? Чому? Як?» для учнів 10, 11 класів / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi-pidruchniki-ta-navchalno-metodichni-posibniki-rekomendovani-mon/navchalni-materiali-finansova-gramotnist-finansi-sho-chomu-yak-dlya-uchniv-10-11-klasivv.
15. План-конспект уроку з фінансової грамотності «Правила платіжної безпеки. Види шахрайства» для учнів середньої школи / Нац. банк України. 2022. URL: https://tinyurl.com/4fvyb29y.
16. Опис рамки цифрової компетентності для громадян України / М-во цифрової трансформації України. 2021. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf.
17. Про основні засади забезпечення кібербезпеки України : Закон України від 05.10.2017 № 2163-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text.
18. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року «Про Стратегію кібербезпеки України» : Указ Президента України від 26.08.2021 № 447/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/447/2021#Text.