ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОСВІТИ
1’2023

Гапон В. В.
https://orcid.org/0000-0001-7521-5450
Барабаш О. А.
https://orcid.org/0000-0003-2545-0369
Ханюк Т. О.
https://orcid.org/0000-0002-5442-8243

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ ТА АНАЛІЗУ ДЕРЖАВНОГО НЕРУХОМОГО МАЙНА ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено аналізу стану матеріально-технічного забезпечення в закладах вищої освіти (ЗВО) в умовах збройної агресії рф в Україні, що призвела до руйнації будівель, споруд, гуртожитків та іншої цивільної інфраструктури. Унаслідок цього низка ЗВО та їхні відокремлені структурні підрозділи стали внутрішньо переміщеними. У процесі дослідження визначено суб’єктів освіти й науки, які беруть участь у формуванні Єдиного реєстру об’єктів державного майна, що перебуває в управлінні Міністерства освіти і науки України (МОН); систематизовано й побудовано схему інформаційних потоків між цими суб’єктами; окреслено порядок дій користувачів ЗВО та розроблено технологічні підходи до складання електронних звітів про державне майно; виявлено ризики, що виникають у зв’язку з військовою агресією рф проти України і впливають на процес обліку державного майна, цілісність, корект­ність, повноту інформації в базі даних. Особливу увагу приділено обліку нерухомого майна закладів, яке залишилося на тимчасово окупованих територіях низки областей. Проаналізовано такі показники, як кількість будівель та площі навчальних корпусів, гуртожитків, їх залишкова вартість; сформовано перелік регіонів і ЗВО, що надали прихисток ЗВО з тимчасово окупованих територій. Наведено інформацію про чисельність здобувачів вищої освіти, які навчались у тимчасово переміщених закладах за бюджетні кошти й за контрактом, станом на 1 жовтня 2021 та 2022 рр. у розрізі регіонів.
Ключові слова: заклади вищої освіти, матеріально-технічна база, державне нерухоме майно, навчальні корпуси, гуртожитки, аналітичні показники.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-5-21

Посилання:
1. Про управління об’єктами державної власності : Закон України від 21.09.2006 № 185-V. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/185-16#Text.
2. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
3. Стадник В. В., Йохна М. А. Стратегічне управління інноваційним розвитком підприємства : навч. посіб. Хмельницький : ХНУ, 2011. 327 с.
4. Стадник В. В., Соколюк Г. О. Використання збалансованої системи показників для реалізації диверсифікованого зростання. Вісник Хмельницького національного університету. 2012. № 4. Т. 2. С. 125–131.
5. Концепції інституціональної економічної теорії в управлінні розвитком соціально-економічних систем : монографія / за заг. ред. М. А. Йохни. Хмельни­цький : ХНУ, 2007. 313 с.
6. Ярмош О. В. Система показників моніторингу стратегії розвитку вищих навчальних закладів. Актуальні питання підвищення конкурентоспроможності держави, бізнесу та освіти в сучасних економічних умовах : матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 14–15 лют. 2013 р. Дніпропетровськ : Біла К. О., 2013. С. 100–102. URL: http://www.confcontact.com/20130214_econ/2013_02_14_econ_tom2.pdf.
7. Бенько М. М. Інформаційні системи і технології в бухгалтерському обліку : монографія. Київ : КНЕУ, 2010. 336 с.
8. Корягін М. В. Системний та процесний підходи до вивчення бухгалтерського обліку та його методології. Вісник Дніпропетровського університету. Сер. : економіка. 2013. Т. 21. Вип. 7 (4). С. 223–229. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdumov_2013_21_7(4)__36.
9. Джога Р. Т., Свірко С. В., Сінельник Л. М. Бухгалтерський облік у бюджетних установах : підручник / за заг. ред. Р. Т. Джоги. Київ : КНЕУ, 2003. 483 с.
10. Теоретико-методологічне обґрунтування ефективних фінансово-економічних моделей розвитку вищої школи : монографія / за заг. ред. І. М. Грищенка. Київ, 2014. 260 с. URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2018/09/viddil-5_mon_Finansovo-ekonomich-modili_2014_260.pdf.
11. Лондар С. Л., Мельник С. В., Терещенко Г. М. Виклики в освітній галузі в період воєнного стану в Україні: необхідність перебудови інформаційного забезпечення. Освітня аналітика України. 2022. № 2(18). С. 5–22. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-2-5-22.
12. Гапон В. В., Барабаш О. А., Ханюк Т. О. Аналіз державного нерухомого майна вищих навчальних закладів. Вісник Хмельницького національного університету. Сер. : економічні науки. 2015. № 4 (2). С. 200–206. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2015_4%282%29__41.
13. Гапон В. В., Барабаш О. А. Моніторинг показників матеріально-технічного забезпечення закладів вищої освіти. Освітня аналітика України. 2021. № 1 (12). С. 39–54. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/05/3_Gapon_Barabash_ 112_2021_39_54.pdf.
14. Освіта під загрозою / М-во освіти і науки України. URL: https://saveschools.in.ua/.
15. Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text.
16. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.