Лондар Л. П.
https://orcid.org/0000-0002-0873-5664
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НЕПЕРЕРВНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Особлива чутливість світового освітнього простору до негативних впливів кризових станів (збройних конфліктів, війн, природних катаклізмів, пандемій) стимулює до пошуку ефективних напрямів підвищення стійкості системи освіти до цих викликів. Показниками такої стійкості є: забезпечення неперервності освітнього процесу в несприятливих умовах, уміння адаптуватися до цих умов та ефективно реагувати на їх вплив завдяки дієвому освітньому менеджменту. Виконання таких завдань вимагає швидкої переорієнтації підходів щодо управління освітнім процесом як із боку державного управління на всіх рівнях, так і безпосередньо в закладах освіти. Покращення ситуації з навчанням дітей досягається шляхом переходу на альтернативні форми навчання (дистанційну, змішану, екстернатну), вибір яких залежить від забезпеченості закладів ІТ-технологіями для навчання й Інтернетом. Тому підвищення цифрової спроможності навчальних закладів є одним із пріоритетних напрямів управління освітою. Узагальнення даних та системний аналіз тенденцій управління освітою в Україні в контексті підвищення її стійкості у воєнний час може дати імпульс для подальшого розвитку знань про функціонування освіти й про особливості освітнього менеджменту в екстремальних умовах.
Ключові слова: безперервність освітнього процесу, цифрова компетентність, забезпеченість ІТ-технологіями, інформаційно-технологічна інфраструктура закладів загальної середньої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-79-92
Ключові слова: безперервність освітнього процесу, цифрова компетентність, забезпеченість ІТ-технологіями, інформаційно-технологічна інфраструктура закладів загальної середньої освіти.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-79-92
Посилання:
1. Pietsch M., Tulowitzki P., Cramer C. Innovating teaching and instruction in turbulent times: The dynamics of principals’ exploration and exploitation activities. Journal of Educational Change. 2022. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10833-022-09458-2.
2. Disaster management. A world where all children are safe from disaster. World vision. 2022. URL: https://www.wvi.org/our-work/disaster-management.
3. Education and conflict: The role of education in the creation, prevention and resolution of societal crises – Consequences for development cooperation. GTZ. 2004. URL: https://reliefweb.int/report/world/education-and-conflict-role-education-creation-prevention-and-resolution-societal.
4. Shakya A. Experiences of children in armed conflict in Nepal. Children and Youth Services Review. 2011. Vol. 33. Iss. 4. P. 557–563. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.08.018.
5. O’Malley B. Education under attack, 2007: a global study on targeted political and military violence against education staff, students, teachers, union and government officials, and institutions. UNESCO. 2007. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186303.
6. Russia’s systematic program for the re-education and adoption of Ukraine’s children. Conflict Observatorу. 2023. URL: https://hub.conflictobservatory.org/portal/apps/sites/#/home/pages/children-camps-1.
7. Cervantes-Duarte L., Fernández-Cano A. Impact of armed conflicts on education and educational agents: A Multivocal Review. Revista Electrónica Educare. 2016. Vol. 20. № 3. P. 1–24. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-3.12.
8. Hanushek E. A., Woessmann L. The economic impact of learning losses. OECD. 2020. URL: http://www.oecd.org/education/The-economic-impacts-of-coronavirus-covid-19-learning-losses.pdf.
9. Angrist N., Djankov S., Goldberg P., Patrinos H. The loss of human capital in Ukraine. Global Economic Consequences of the War in Ukraine: Sanctions, Supply Chains and Sustainability / L. Garicano, D. Rohner, B. Weder di Mauro (Eds.). 2022. P. 169–174. URL: https://cepr.org/chapters/loss-human-capital-ukraine.
10. Kecmanovic M. The short-run effects of the Croatian War on education, employment, and earnings. Journal of Conflict Resolution. 2013. Vol. 57. Iss. 6. P. 991–1010. DOI: https://doi.org/10.1177/0022002712454268.
11. López H., Wodon Q. The economic impact of armed conflict in Rwanda. Journal of African Economies. 2005. Vol. 14. Iss. 4. P. 586–602. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/jae/eji021.
12. Akbulut-Yuksel M. Children of war: The long-run effects of large-scale physical destruction and warfare on children. Journal of Human Resources. 2014. Vol. 49. Iss. 3. P. 634–662. DOI: https://doi.org/10.3368/jhr.49.3.634.
13. Blattman C., Annan J. The consequences of child soldiering. The Review of Economics and Statistics. 2010. Vol. 92. № 4. P. 882–898. URL: https://www.jstor.org/stable/40985800.
14. Злочини вчинені в період повномасштабного вторгнення рф. Офіс Генерального прокурора. 2023. URL: https://www.gp.gov.ua/ (дата звернення – 04.04.2023).
15. Державний портал «Діти війни». URL: https://childrenofwar.gov.ua/ (дата звернення – 04.04.2023).
16. Інтерактивна мапа «Освіта під загрозою» / М-во освіти і науки України. URL: https://saveschools.in.ua/ (дата звернення – 04.04.2023).
17. Всеукраїнська школа онлайн / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/vseukrayinska-shkola-onlajn.
18. Деякі питання організації дистанційного навчання : наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text.
19. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.
20. Кириленко В. І., Чалюк Ю. О. Оцінка готовності країн до дистанційного навчання. Приазовський економічний вісник. 2022. Вип. 1 (30). С. 24–33. DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2022-1-4.
21. Пермінова С. О. Створення EdTech стартапів як фактор розвитку онлайн-освіти. Ефективна економіка. 2021. № 3. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.3.82.
22. Kofi A.-A. E-learning, resilience and change in higher education: Helping a university cope after a natural disaster. E-Learning and Digital Media. 2017. Vol. 14. Iss. 5. P. 259–274. DOI: https://doi.org/10.1177/2042753017751712.
23. Основні освітні статистичні дані / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/osnovni-czyfry-osvity/ (дата звернення – 08.04.2023).
24. Затверджено профстандарти вчителя початкових класів, вчителя закладу загальної середньої освіти і вчителя з початкової освіти / М-во освіти і науки України. 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti.
25. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ, 2021. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua.
26. Дія. Цифрова освіта: національна онлайн-платформа для розвитку цифрової грамотності. URL: https://osvita.diia.gov.ua/.
27. Аналітична довідка щодо організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти в умовах карантину / Державна служба якості освіти України. 2020. URL: https://tinyurl.com/3u6z2ccm.
28. Бандура З. Л., Кріль Я. Я., Дудник С. В. Аналіз рівня розвитку цифрової компетентності учасників освітнього процесу: виклики воєнного часу. Академічні візії. 2023. № 17. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/231.
29. Огляд поточного стану сфери освіти і науки України в умовах російської агресії (станом на січень 2023 року)/ М-во освіти і науки України. 2023. URL: https://drive.google.com/file/d/19UxynvPVEXMVfwoUJcuxNirP1UWiXgSX/view (дата звернення – 05.04.2023).
2. Disaster management. A world where all children are safe from disaster. World vision. 2022. URL: https://www.wvi.org/our-work/disaster-management.
3. Education and conflict: The role of education in the creation, prevention and resolution of societal crises – Consequences for development cooperation. GTZ. 2004. URL: https://reliefweb.int/report/world/education-and-conflict-role-education-creation-prevention-and-resolution-societal.
4. Shakya A. Experiences of children in armed conflict in Nepal. Children and Youth Services Review. 2011. Vol. 33. Iss. 4. P. 557–563. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.08.018.
5. O’Malley B. Education under attack, 2007: a global study on targeted political and military violence against education staff, students, teachers, union and government officials, and institutions. UNESCO. 2007. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186303.
6. Russia’s systematic program for the re-education and adoption of Ukraine’s children. Conflict Observatorу. 2023. URL: https://hub.conflictobservatory.org/portal/apps/sites/#/home/pages/children-camps-1.
7. Cervantes-Duarte L., Fernández-Cano A. Impact of armed conflicts on education and educational agents: A Multivocal Review. Revista Electrónica Educare. 2016. Vol. 20. № 3. P. 1–24. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-3.12.
8. Hanushek E. A., Woessmann L. The economic impact of learning losses. OECD. 2020. URL: http://www.oecd.org/education/The-economic-impacts-of-coronavirus-covid-19-learning-losses.pdf.
9. Angrist N., Djankov S., Goldberg P., Patrinos H. The loss of human capital in Ukraine. Global Economic Consequences of the War in Ukraine: Sanctions, Supply Chains and Sustainability / L. Garicano, D. Rohner, B. Weder di Mauro (Eds.). 2022. P. 169–174. URL: https://cepr.org/chapters/loss-human-capital-ukraine.
10. Kecmanovic M. The short-run effects of the Croatian War on education, employment, and earnings. Journal of Conflict Resolution. 2013. Vol. 57. Iss. 6. P. 991–1010. DOI: https://doi.org/10.1177/0022002712454268.
11. López H., Wodon Q. The economic impact of armed conflict in Rwanda. Journal of African Economies. 2005. Vol. 14. Iss. 4. P. 586–602. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/jae/eji021.
12. Akbulut-Yuksel M. Children of war: The long-run effects of large-scale physical destruction and warfare on children. Journal of Human Resources. 2014. Vol. 49. Iss. 3. P. 634–662. DOI: https://doi.org/10.3368/jhr.49.3.634.
13. Blattman C., Annan J. The consequences of child soldiering. The Review of Economics and Statistics. 2010. Vol. 92. № 4. P. 882–898. URL: https://www.jstor.org/stable/40985800.
14. Злочини вчинені в період повномасштабного вторгнення рф. Офіс Генерального прокурора. 2023. URL: https://www.gp.gov.ua/ (дата звернення – 04.04.2023).
15. Державний портал «Діти війни». URL: https://childrenofwar.gov.ua/ (дата звернення – 04.04.2023).
16. Інтерактивна мапа «Освіта під загрозою» / М-во освіти і науки України. URL: https://saveschools.in.ua/ (дата звернення – 04.04.2023).
17. Всеукраїнська школа онлайн / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/vseukrayinska-shkola-onlajn.
18. Деякі питання організації дистанційного навчання : наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text.
19. Освіта України в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. зб. / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2022. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf.
20. Кириленко В. І., Чалюк Ю. О. Оцінка готовності країн до дистанційного навчання. Приазовський економічний вісник. 2022. Вип. 1 (30). С. 24–33. DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2022-1-4.
21. Пермінова С. О. Створення EdTech стартапів як фактор розвитку онлайн-освіти. Ефективна економіка. 2021. № 3. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.3.82.
22. Kofi A.-A. E-learning, resilience and change in higher education: Helping a university cope after a natural disaster. E-Learning and Digital Media. 2017. Vol. 14. Iss. 5. P. 259–274. DOI: https://doi.org/10.1177/2042753017751712.
23. Основні освітні статистичні дані / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/naukovo-analitichna-diyalnist/analitika/osnovni-czyfry-osvity/ (дата звернення – 08.04.2023).
24. Затверджено профстандарти вчителя початкових класів, вчителя закладу загальної середньої освіти і вчителя з початкової освіти / М-во освіти і науки України. 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti.
25. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ, 2021. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua.
26. Дія. Цифрова освіта: національна онлайн-платформа для розвитку цифрової грамотності. URL: https://osvita.diia.gov.ua/.
27. Аналітична довідка щодо організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти в умовах карантину / Державна служба якості освіти України. 2020. URL: https://tinyurl.com/3u6z2ccm.
28. Бандура З. Л., Кріль Я. Я., Дудник С. В. Аналіз рівня розвитку цифрової компетентності учасників освітнього процесу: виклики воєнного часу. Академічні візії. 2023. № 17. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/231.
29. Огляд поточного стану сфери освіти і науки України в умовах російської агресії (станом на січень 2023 року)/ М-во освіти і науки України. 2023. URL: https://drive.google.com/file/d/19UxynvPVEXMVfwoUJcuxNirP1UWiXgSX/view (дата звернення – 05.04.2023).