Павлик Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5828-606X
ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА НА ПСИХОЛОГІЧНУ ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено висвітленню результатів емпіричного дослідження впливу психологічного здоров’я особистості на її психологічну готовність до творчої професійно-педагогічної діяльності. Автором визначено структуру й показники таких категорій, як «психологічне здоров’я особистості» та «психологічна готовність педагога». Психологічне здоров’я визначається як багаторівневе утворення, що презентує гармонійний стан особистості, основою котрого є баланс між духовною, соціальною, інтелектуальною, емоційною, вольовою й тілесною підструктурами особистості, а також гармонія між людиною і світом. Структура психологічного здоров’я особистості представлена ієрархією духовно-смислового, соціального, психічного та психосоматичного компонентів. Психологічна готовність педагога – це психологічна риса, основою якої слугує єдність педагогічної мотивації й педагогічних здібностей. Ця риса має такі компоненти: ціннісно-мотиваційний, морально-комунікативний, креативно-когнітивний та емоційно-вольовий. У статті наведено результати експериментального дослідження, а саме описано особливості стану психологічного здоров’я та психологічної готовності в сучасних педагогів, встановлено закономірності впливу психологічного здоров’я вчителя на його готовність до професійно-педагогічної діяльності. За допомогою методів математичної статистики визначено фактори, що сприяють педагогічній творчості вчителя. Автором встановлено закономірність: чим вищий рівень психологічного здоров’я людини, тим більш виражена в неї психологічна готовність до педагогічної діяльності; чим нижчий рівень психологічного здоров’я, тим менше вчитель здатний до професійно-педагогічної творчості.
Ключові слова: психологічне здоров’я особистості, психологічна готовність, професійно-педагогічна діяльність, психологічні закономірності.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-93-107
Ключові слова: психологічне здоров’я особистості, психологічна готовність, професійно-педагогічна діяльність, психологічні закономірності.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-1-93-107
Посилання:
1. Гриневич Л. Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті концепції Нової української школи. Всеосвіта : вебсайт. 2018. URL: https://vseosvita.ua/library/novi-profesijni-roli-i-zavdanna-sucasnogo-vcitela-v-konteksti-koncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html (дата звернення: 13.02.2023).
2. Павлик Н. Психологічна готовність особистості сучасного вчителя до творчої професійної діяльності в умовах Нової української школи. Психологія і особистість. 2021. № 2(20). С. 200–227. URL: http://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/239985/238437 (дата звернення: 13.02.2023).
3. Педагогічна творчість і майстерність: хрестоматія / Уклад. Н. В. Гузій. Київ : ІЗМН, 2000. 168 с.
4. Blustein D. L. The role of work in psychological health and well-being: a conceptual, historical, and public policy perspective. American Psychologist. 2008. Vol. 63(4). Р. 228-240. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066x.63.4.228.
5. Костюк Д., Костюк В. Психічне та психологічне здоров’я особистості: поняття, зміст та критерії. Вісник Національного університету оборони України. 2018. № 2(50). С. 45–50. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2018-50-2-45-50.
6. Павлик Н. Структура й критерії психологічного здоров’я особистості. Психологія і особистість. 2022. № 1(21). С. 34–59. URL: http://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/252051/249514 (дата звернення: 13.02.2023).
7. Arslan G., Yıldırım M., Wong P. T. P. Meaningful Living, Resilience, Affective Balance, and Psychological Health Problems during COVID-19. 2020. DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/wsr3e.
8. Павлик Н. Психодіагностичний інструментарій вивчення гармонійності психологічного здоров’я особистості. Психологічне здоров’я. 2021. № 1(6). С. 63–75. URL: http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/1247/1745.
9. Павлик Н. Закономірності впливу психологічного здоров’я педагога на його психологічну готовність до професійної діяльності під час пандемії COVІD-19. Психологічне здоров’я. 2021. № 2(7). С. 69–83. URL: http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/1260/1758 (дата звернення: 13.02.2023).
10. Павлик Н. Психологічне здоров’я педагога НУШ як чинник його психологічної готовності до професійної діяльності. Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти. 2022. Вип. 2. С. 641–654. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/APSE/article/view/16650/23958.
11. Павлик Н. В. Закономірності впливу психологічного здоров’я педагога НУШ на його психологічну готовність до професійно-педагогічної діяльності. Профорієнтація: стан і перспективи розвитку. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2021. С. 85–94. URL: http://ipood.com.ua/e-library/programi-i-zbirniki-materialiv/proforntacya-stan–perspektivi-rozvitku-2021-zbirnik-tez/.
2. Павлик Н. Психологічна готовність особистості сучасного вчителя до творчої професійної діяльності в умовах Нової української школи. Психологія і особистість. 2021. № 2(20). С. 200–227. URL: http://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/239985/238437 (дата звернення: 13.02.2023).
3. Педагогічна творчість і майстерність: хрестоматія / Уклад. Н. В. Гузій. Київ : ІЗМН, 2000. 168 с.
4. Blustein D. L. The role of work in psychological health and well-being: a conceptual, historical, and public policy perspective. American Psychologist. 2008. Vol. 63(4). Р. 228-240. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066x.63.4.228.
5. Костюк Д., Костюк В. Психічне та психологічне здоров’я особистості: поняття, зміст та критерії. Вісник Національного університету оборони України. 2018. № 2(50). С. 45–50. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2018-50-2-45-50.
6. Павлик Н. Структура й критерії психологічного здоров’я особистості. Психологія і особистість. 2022. № 1(21). С. 34–59. URL: http://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/252051/249514 (дата звернення: 13.02.2023).
7. Arslan G., Yıldırım M., Wong P. T. P. Meaningful Living, Resilience, Affective Balance, and Psychological Health Problems during COVID-19. 2020. DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/wsr3e.
8. Павлик Н. Психодіагностичний інструментарій вивчення гармонійності психологічного здоров’я особистості. Психологічне здоров’я. 2021. № 1(6). С. 63–75. URL: http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/1247/1745.
9. Павлик Н. Закономірності впливу психологічного здоров’я педагога на його психологічну готовність до професійної діяльності під час пандемії COVІD-19. Психологічне здоров’я. 2021. № 2(7). С. 69–83. URL: http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/1260/1758 (дата звернення: 13.02.2023).
10. Павлик Н. Психологічне здоров’я педагога НУШ як чинник його психологічної готовності до професійної діяльності. Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти. 2022. Вип. 2. С. 641–654. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/APSE/article/view/16650/23958.
11. Павлик Н. В. Закономірності впливу психологічного здоров’я педагога НУШ на його психологічну готовність до професійно-педагогічної діяльності. Профорієнтація: стан і перспективи розвитку. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2021. С. 85–94. URL: http://ipood.com.ua/e-library/programi-i-zbirniki-materialiv/proforntacya-stan–perspektivi-rozvitku-2021-zbirnik-tez/.