Самко А. М.
https://orcid.org/0000-0003-0785-0510
РОЛЬ МОТИВАЦІЙНОЇ СКЛАДОВОЇ В САМООСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. В оглядовій статті висвітлено проблему мотивації до самоосвітньої діяльності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти (ЗВО). Зауважено, що самоосвітня діяльність є необхідною умовою професійного розвитку науково-педагогічних працівників таких закладів. Окреслено характерні ознаки самоосвітньої діяльності, однією з яких є наявність професійної мотивації. Визначено сутність мотивації як рушійної сили та системи факторів, що детермінують поведінку фахівця (потреби, прагнення, мотиви, цілі, наміри, установки, намагання, ідеали тощо). Висвітлено основні теорії мотивації, які визначають ключові чинники мотивації фахівців до професійної діяльності. Наведено класифікацію мотиваційних чинників, яка свідчить про складність і різноманітність мотивів. Вказано на взаємозв’язок між професійною діяльністю й мотивацією. Встановлено, що мотивація до самоосвітньої діяльності є складноструктурованим, багатокомпонентним психологічним утворенням, що включає сукупність взаємопов’язаних мотивів професійної діяльності, досягнення успіху, професійного зростання та особистісного становлення. Визначено роль мотиваційної складової в процесі самоосвітньої діяльності науково-педагогічних працівників ЗВО, що полягає в стимулюванні їх до постійного професійного розвитку й удосконаленні. Окреслено основні риси, показники та функції мотиваційної сфери. Констатовано, що наявність сформованої, стійкої та усвідомленої мотивації є важливою умовою ефективної самоосвітньої діяльності науково-педагогічних працівників ЗВО. Підсумовано, що позитивна внутрішня мотивація до професійної діяльності істотно підвищує ефективність педагогічної взаємодії та створює сприятливі умови для самореалізації педагогів у професійній діяльності.
Ключові слова: мотивація, самоосвітня діяльність, науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти, мотиваційні чинники, мотивація професійної діяльності, професійна самореалізація.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-77-87
Ключові слова: мотивація, самоосвітня діяльність, науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти, мотиваційні чинники, мотивація професійної діяльності, професійна самореалізація.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-77-87
Посилання:
1. Перевознюк В. В. Розвиток самоосвітньої компетентності у процесі базової підготовки майбутніх учителів англійської мови у Великій Британії : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського. Кременчук, 2020. 282 с. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Rada/D_64_053_04/dis%20Perevozniuk.pdf.
2. Купчак M., Самілo A. Професійна мотивація як внутрішній чинник розвитку професіоналізму майбутнього менеджера. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2020. № 21. С. 107–112. DOI: https://doi.org/10.32447/20784643.21.2020.13.
3. Поліщук О. М. Мотивація та її ресурси в освітньому просторі. Вплив комунікативно-інформаційного простору на психологічні особливості й особистісні ресурси людини в умовах дії дестабілізаційних факторів на суспільство : монографія. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т, 2022. С. 227–252. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5340.
4. Тадеєва Т. В. Теорія самодетермінації Дісі-Раяна і навчальна мотивація. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. : Педагогіка. 2012. № 3. С. 213–221. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2012_3_40.
5. Віноградська О. М., Шевченко В. С., Віноградська Н. С. Тексти лекцій з навчальної дисципліни «Мотивація персоналу» (для студентів 5-го курсу напряму підготовки 0502 – «Менеджмент», спеціальності 7.050201 «Менеджмент організацій»). Харків : ХНАМГ, 2009. 66 с. URL: https://eprints.kname.edu.ua/14932/.
6. Мирончук Н. М. Самомотивація як складова самоорганізації викладача у професійній діяльності. Проблеми освіти. 2018. Вип. 88. Ч. 2. С. 65–74. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/27010.
7. Невмержицька О., Пагута М. Самоосвітня діяльність майбутніх фахівців в умовах інформаційного суспільства. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. № 52. С. 360–363. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5336/4761.
8. Абсалямова Я. В. Мотивація як головний фактор професійної самореалізації викладача іноземних мов технічного ВНЗ. Міжнародний науковий вісник. 2014. № 8 (27). С. 73–80. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/9885.
9. Байда І., Міронов В., Мятенко Н. Мотивація до самонавчання як умова формування професійних компетенцій. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2022. T. 5. № 1. С. 17–30. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261283.
10. Левченко Т. І. Саморозвиток суб’єкта в освітньому процесі. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2014. Вип. 50. С. 11–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2014_50_5.
11. Касіянц С. Формування мотиваційної складової самоосвітньої компетентності майбутніх економістів. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер. : Педагогіка. 2013. Т. 215. Вип. 203. С. 117–120. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2013_215_203_28.
12. Мирончук Н. М. Основи самоорганізації у професійній діяльності. Житомир : Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка, 2020. 133 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/31315.
2. Купчак M., Самілo A. Професійна мотивація як внутрішній чинник розвитку професіоналізму майбутнього менеджера. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2020. № 21. С. 107–112. DOI: https://doi.org/10.32447/20784643.21.2020.13.
3. Поліщук О. М. Мотивація та її ресурси в освітньому просторі. Вплив комунікативно-інформаційного простору на психологічні особливості й особистісні ресурси людини в умовах дії дестабілізаційних факторів на суспільство : монографія. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т, 2022. С. 227–252. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5340.
4. Тадеєва Т. В. Теорія самодетермінації Дісі-Раяна і навчальна мотивація. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. : Педагогіка. 2012. № 3. С. 213–221. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2012_3_40.
5. Віноградська О. М., Шевченко В. С., Віноградська Н. С. Тексти лекцій з навчальної дисципліни «Мотивація персоналу» (для студентів 5-го курсу напряму підготовки 0502 – «Менеджмент», спеціальності 7.050201 «Менеджмент організацій»). Харків : ХНАМГ, 2009. 66 с. URL: https://eprints.kname.edu.ua/14932/.
6. Мирончук Н. М. Самомотивація як складова самоорганізації викладача у професійній діяльності. Проблеми освіти. 2018. Вип. 88. Ч. 2. С. 65–74. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/27010.
7. Невмержицька О., Пагута М. Самоосвітня діяльність майбутніх фахівців в умовах інформаційного суспільства. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. № 52. С. 360–363. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5336/4761.
8. Абсалямова Я. В. Мотивація як головний фактор професійної самореалізації викладача іноземних мов технічного ВНЗ. Міжнародний науковий вісник. 2014. № 8 (27). С. 73–80. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/9885.
9. Байда І., Міронов В., Мятенко Н. Мотивація до самонавчання як умова формування професійних компетенцій. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2022. T. 5. № 1. С. 17–30. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261283.
10. Левченко Т. І. Саморозвиток суб’єкта в освітньому процесі. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2014. Вип. 50. С. 11–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2014_50_5.
11. Касіянц С. Формування мотиваційної складової самоосвітньої компетентності майбутніх економістів. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер. : Педагогіка. 2013. Т. 215. Вип. 203. С. 117–120. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2013_215_203_28.
12. Мирончук Н. М. Основи самоорганізації у професійній діяльності. Житомир : Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка, 2020. 133 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/31315.