Буряченко А. Є.
https://orcid.org/0000-0002-7354-7491
Жибер Т. В.
https://orcid.org/0000-0002-4557-023X
Петруха С. В.
https://orcid.org/0000-0002-8859-0724
РЕАЛІЗАЦІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено онтогенезу та перспективам забезпечення конкурентоспроможності закладу вищої освіти (ЗВО) на ринку освітніх послуг у парадигмі неоліберальної державної політики щодо вищої освіти крізь призму наукових поступів і практичної реалізації результатів наукових досліджень науково-педагогічним персоналом ЗВО. В Україні спостерігається відчутне переважання фінансового забезпечення ЗВО на користь пошуку позабюджетних джерел фінансування. Посилення конкуренції за фінансові ресурси, яка враховує відповідність діяльності ЗВО державній політиці у сфері вищої освіти одночасно зі спроможністю отримати позабюджетні фінансові ресурси, підкреслює важливість потенціалу їхньої наукової діяльності. Метою статті є висвітлення актуальних особливостей та перспектив забезпечення виконання наукових досліджень науково-педагогічним персоналом ЗВО в умовах посилення ринкових відносин для університетів в Україні. Проаналізовано Стратегію розвитку вищої освіти, нещодавні звіти відповідних агенцій щодо перспектив вищої освіти та виокремлено такі тенденції: частка приватних ЗВО зростає, а їхніх випускників – різко зменшилась; основну соціальну функцію забезпечення доступності вищої освіти виконують публічні ЗВО, де за позабюджетні кошти навчаються 63 % здобувачів. При цьому аналітичні звіти менш детально висвітлюють вплив наукової роботи на діяльність ЗВО. Аналіз видатків на наукову діяльність ЗВО з державного бюджету показав, що вони найбільш вразливі до недофінансування плану. Виконано аналіз екосистем вищої освіти для наукових досліджень, аргументовано перспективний перехід від сервісно-орієнтованої екосистеми до інноваційної.
Ключові слова: екосистема вищої освіти, заклади вищої освіти, публічні фінанси, наукові дослідження, фінансове забезпечення, бюджет, державна політика, гендерна рівність.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-127-138
Ключові слова: екосистема вищої освіти, заклади вищої освіти, публічні фінанси, наукові дослідження, фінансове забезпечення, бюджет, державна політика, гендерна рівність.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-127-138
Посилання:
1. 2023 HESI Global Forum. United Nations : вебсайт. URL: https://sdgs.un.org/HESI/2023GlobalForum (дата звернення: 21.09.2024).
2. Kvit S. University Autonomy as a Value Basis and Necessary Environment for Academic Integrity in the context of the Ukrainian Quality Assurance System European Integration. Academic Praxis. 2024. Vol. 1. P. 2–14. URL: https://kvit.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2024/09/Article.pdf (дата звернення: 22.10.2024).
3. Дерев’янко Б. В. Щодо дії норм про розміри посадових окладів викладачів, науковців та посадових осіб виконавчої і судової гілок влади (у контексті рівності людей за статтею 21 Конституції України). Економіка та право. 2022. № 2 (65). С. 92–100. DOI: https://doi.org/10.15407/econlaw.2022.02.092.
4. Ніколаєнко С. М. Про шляхи майбутнього розвитку вищої освіти України: від слів до діла. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. Т. 6. № 2. С. 1–7. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6201.
5. Корнєєв М. В., Григораш О. В., Григораш Т. Ф. Підхід до фінансування вищої освіти на основі показників діяльності. Актуальні проблеми економіки. Сер.: Публічне управління та адміністрування. 2020. № 8 (230). С. 84–92. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2020-1-230-84-92.
6. Стеценко Б. С., Буряченко А. Є., Гапонюк М. А. Проблеми працевлаштування випускників економічних закладів вищої освіти. Освітня аналітика України. 2022. № 5 (21). С. 38–50. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-38-50.
7. Кириленко О., Жадан О. Модель фінансування вищої освіти в Україні: зміна пріоритетів. Світ фінансів. 2023. № 2 (75). С. 140–154. DOI: https://doi.org/10.35774/sf2023.02.140 (дата звернення: 11.09.2024).
8. Юрчишена Л. В. Витрати на дослідження і розробки та рейтинг України в Глобальному індексі інновацій. Освітня аналітика України. 2024. № 3 (29). С. 16–28. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-16-28.
9. Annual Review: Recent Developments in Higher Education of Ukraine by 2023. National Erasmus+ Office – Ukraine. 2023. URL: https://erasmusplus.org.ua/wp-content/uploads/2022/11/d4.1.d4.1.2.-recent-developments-in-ukraine_education_dec2023_neo_system.pdf (дата звернення: 11.09.2024).
10. Report on higher education quality in Ukraine, its compliance with the tasks of sustainable innovative development of society in 2022 / ed. by A. Butenko, O. Yeremenko, N. Stukalo. Kyiv : National Agency for Higher Education Quality Assurance, 2023. URL: https://en.naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/REPORT-ON-HIGHER-EDUCATION-QUALITY-IN-UKRAINE-IN-2022.pdf (дата звернення: 16.10.2024).
11. Miller A. C., Mills B. ‘If They Don’t Care, I Don’t Care’: Millennial and Generation Z Students and the Impact of Faculty Caring. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 2019. Vol. 19, No. 4. P. 78–89. DOI: https://doi.org/10.14434/josotl.v19i4.24167.
12. Learning for all : investing in people’s knowledge and skills to promote development – World Bank Group education strategy 2020. Washington, D.C. : World Bank Group, 2011. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/169531468331015171/Learning-for-all-investing-in-peoples-knowledge-and-skills-to-promote-development-World-Bank-Group-education-strategy-2020.
13. Acton R. Innovating lecturing: spatial change and staff-student pedagogic relationships for learning. Journal of Learning Spaces. 2018. Vol. 7, No. 1. P. 1-15. URL: https://libjournal.uncg.edu/jls/article/view/1556/1225 (дата звернення: 21.09.2024).
14. Coristine S., Russo S., Fitzmorris R., Beninato P., Rivolta G. The importance of student-teacher relationships. Classroom Practice in 2022. 2022. URL: https://ecampusontario.pressbooks.pub/educ5202/chapter/the-importance-of-student-teacher-relationships/ (дата звернення: 21.09.2024).
15. Nye B. D. ITS, the end of the world as we know it: transitioning AIED into a service-oriented ecosystem. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2016. Vol. 26, No. 2. P. 756-770. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1096836 (дата звернення: 21.09.2024).
16. Belitski M., Heron K. Expanding entrepreneurship education ecosystems. Journal of Management Development. 2017. Vol. 36, Iss. 2. P. 163-177. DOI: https://doi.org/10.1108/JMD-06-2016-0121.
17. Gomes L. A. V., Facin A. L. F., Salerno M. S., Ikenami R. K. Unpacking the innovation ecosystem construct: Evolution, gaps and trends. Technological forecasting and social change. 2018. Vol. 136. P. 30-48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.11.009.
18. Logit-model for predicting startup’s venture funding / T. V. Zhyber et al. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. № 5 (151). С. 29–36. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-5-4.
19. World Higher Education: Institutions, Students and Funding : Ukraine. HESA. URL: https://higheredstrategy.com/wp-content/uploads/2022/03/Ukraine.pdf (дата звернення: 11.09.2024).
20. Білінець М. Ю., Буряченко А. Є., Паєнтко Т. В. Фінансування вищої освіти в Україні у ХХІ столітті: виклики та перспективи їх подолання. Фінанси України. 2021. № 2. C. 98–112. DOI: https://doi.org/10.33763/finukr2021.02.098.
21. Open budget : офіц. вебсайт. URL: https://openbudget.gov.ua/ (дата звернення: 18.10.2024).
22. Вища та фахова передвища освіта в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/arh_vuz_20_u.html (дата звернення: 18.10.2024).
23. Кравченко А. С. Комерціалізація вищої освіти: соціокультурний аспект : автореф. дис. … канд. соцiол. наук : 22.00.04. Харків, 2016. 18 с. URL: http://dissertations.karazin.ua/sociology/resources/0a50e69d9e5e47d195d9c415bad69728.pdf (дата звернення: 18.10.2024).
24. Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem / ed. by J. J. Walcutt, S. Schatz. Washington, DC : Government Publishing Office, 2019. 416 p. URL: https://adlnet.gov/assets/uploads/Modernizing%20Learning.pdf (дата звернення: 18.10.2024).
2. Kvit S. University Autonomy as a Value Basis and Necessary Environment for Academic Integrity in the context of the Ukrainian Quality Assurance System European Integration. Academic Praxis. 2024. Vol. 1. P. 2–14. URL: https://kvit.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2024/09/Article.pdf (дата звернення: 22.10.2024).
3. Дерев’янко Б. В. Щодо дії норм про розміри посадових окладів викладачів, науковців та посадових осіб виконавчої і судової гілок влади (у контексті рівності людей за статтею 21 Конституції України). Економіка та право. 2022. № 2 (65). С. 92–100. DOI: https://doi.org/10.15407/econlaw.2022.02.092.
4. Ніколаєнко С. М. Про шляхи майбутнього розвитку вищої освіти України: від слів до діла. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. Т. 6. № 2. С. 1–7. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6201.
5. Корнєєв М. В., Григораш О. В., Григораш Т. Ф. Підхід до фінансування вищої освіти на основі показників діяльності. Актуальні проблеми економіки. Сер.: Публічне управління та адміністрування. 2020. № 8 (230). С. 84–92. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2020-1-230-84-92.
6. Стеценко Б. С., Буряченко А. Є., Гапонюк М. А. Проблеми працевлаштування випускників економічних закладів вищої освіти. Освітня аналітика України. 2022. № 5 (21). С. 38–50. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-5-38-50.
7. Кириленко О., Жадан О. Модель фінансування вищої освіти в Україні: зміна пріоритетів. Світ фінансів. 2023. № 2 (75). С. 140–154. DOI: https://doi.org/10.35774/sf2023.02.140 (дата звернення: 11.09.2024).
8. Юрчишена Л. В. Витрати на дослідження і розробки та рейтинг України в Глобальному індексі інновацій. Освітня аналітика України. 2024. № 3 (29). С. 16–28. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-16-28.
9. Annual Review: Recent Developments in Higher Education of Ukraine by 2023. National Erasmus+ Office – Ukraine. 2023. URL: https://erasmusplus.org.ua/wp-content/uploads/2022/11/d4.1.d4.1.2.-recent-developments-in-ukraine_education_dec2023_neo_system.pdf (дата звернення: 11.09.2024).
10. Report on higher education quality in Ukraine, its compliance with the tasks of sustainable innovative development of society in 2022 / ed. by A. Butenko, O. Yeremenko, N. Stukalo. Kyiv : National Agency for Higher Education Quality Assurance, 2023. URL: https://en.naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/REPORT-ON-HIGHER-EDUCATION-QUALITY-IN-UKRAINE-IN-2022.pdf (дата звернення: 16.10.2024).
11. Miller A. C., Mills B. ‘If They Don’t Care, I Don’t Care’: Millennial and Generation Z Students and the Impact of Faculty Caring. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 2019. Vol. 19, No. 4. P. 78–89. DOI: https://doi.org/10.14434/josotl.v19i4.24167.
12. Learning for all : investing in people’s knowledge and skills to promote development – World Bank Group education strategy 2020. Washington, D.C. : World Bank Group, 2011. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/169531468331015171/Learning-for-all-investing-in-peoples-knowledge-and-skills-to-promote-development-World-Bank-Group-education-strategy-2020.
13. Acton R. Innovating lecturing: spatial change and staff-student pedagogic relationships for learning. Journal of Learning Spaces. 2018. Vol. 7, No. 1. P. 1-15. URL: https://libjournal.uncg.edu/jls/article/view/1556/1225 (дата звернення: 21.09.2024).
14. Coristine S., Russo S., Fitzmorris R., Beninato P., Rivolta G. The importance of student-teacher relationships. Classroom Practice in 2022. 2022. URL: https://ecampusontario.pressbooks.pub/educ5202/chapter/the-importance-of-student-teacher-relationships/ (дата звернення: 21.09.2024).
15. Nye B. D. ITS, the end of the world as we know it: transitioning AIED into a service-oriented ecosystem. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2016. Vol. 26, No. 2. P. 756-770. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1096836 (дата звернення: 21.09.2024).
16. Belitski M., Heron K. Expanding entrepreneurship education ecosystems. Journal of Management Development. 2017. Vol. 36, Iss. 2. P. 163-177. DOI: https://doi.org/10.1108/JMD-06-2016-0121.
17. Gomes L. A. V., Facin A. L. F., Salerno M. S., Ikenami R. K. Unpacking the innovation ecosystem construct: Evolution, gaps and trends. Technological forecasting and social change. 2018. Vol. 136. P. 30-48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.11.009.
18. Logit-model for predicting startup’s venture funding / T. V. Zhyber et al. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. № 5 (151). С. 29–36. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-5-4.
19. World Higher Education: Institutions, Students and Funding : Ukraine. HESA. URL: https://higheredstrategy.com/wp-content/uploads/2022/03/Ukraine.pdf (дата звернення: 11.09.2024).
20. Білінець М. Ю., Буряченко А. Є., Паєнтко Т. В. Фінансування вищої освіти в Україні у ХХІ столітті: виклики та перспективи їх подолання. Фінанси України. 2021. № 2. C. 98–112. DOI: https://doi.org/10.33763/finukr2021.02.098.
21. Open budget : офіц. вебсайт. URL: https://openbudget.gov.ua/ (дата звернення: 18.10.2024).
22. Вища та фахова передвища освіта в Україні / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/arh_vuz_20_u.html (дата звернення: 18.10.2024).
23. Кравченко А. С. Комерціалізація вищої освіти: соціокультурний аспект : автореф. дис. … канд. соцiол. наук : 22.00.04. Харків, 2016. 18 с. URL: http://dissertations.karazin.ua/sociology/resources/0a50e69d9e5e47d195d9c415bad69728.pdf (дата звернення: 18.10.2024).
24. Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem / ed. by J. J. Walcutt, S. Schatz. Washington, DC : Government Publishing Office, 2019. 416 p. URL: https://adlnet.gov/assets/uploads/Modernizing%20Learning.pdf (дата звернення: 18.10.2024).