ДОШКІЛЬНА ОСВІТА
6’2024

Іриневич Ю. В.
https://orcid.org/0000-0003-1755-5240

КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ВОЄННІЙ УКРАЇНІ: ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИЙ АСПЕКТ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Статтю присвячено аналізу кадрового забезпечення закладів дошкільної освіти (ЗДО) України в умовах воєнного часу та в контексті інтеграції в європейський освітній простір. Висвітлено основні виклики, зумовлені збройним вторгненням російської федерації, а саме: скорочення кількості закладів, зменшення чисельності педагогічного персоналу, зниження рівня укомплектованості кадрами та дефіцит спеціалістів, зокрема практичних психологів і соціальних педагогів. Так, у 2024 р. в Україні функціонувало лише 11 832 ЗДО, що на 21 % менше, ніж у 2022 р.; чисельність педагогів знизилася зі 138 772 до 78 870 осіб, а укомплектованість штатів – до 92,04 %. Основними причинами таких змін є: руйнування інфраструктури, окупація понад 900 ЗДО в зонах бойових дій та використання деяких ЗДО як прихистків для внутрішньо переміщених осіб. Особливо гострою є проблема забезпечення психологічною підтримкою дітей, які постраждали від війни: рівень забезпечення психологами становить лише 71,83 %. У статті також розглянуто регіональні особливості кадрового забезпечення. Встановлено, що західні області, такі як Волинська й Тернопільська, демонструють високий рівень укомплектованості, водночас постраждалі регіони (Донецька, Луганська області) зіткнулися з майже повним припиненням діяльності ЗДО. У контексті євроінтеграції акцент зроблено на необхідності адаптації стандартів підготовки педагогів до європейських вимог, упровадження програм підвищення кваліфікації та стимулювання роботи кадрів у кризових умовах. Результати дослідження засвідчили важливість стратегічного планування для збереження стабільності та якості освітнього процесу навіть у надзвичайних обставинах.
Ключові слова: заклади дошкільної освіти, кадрове забезпечення, воєнний час, євроінтеграція, педагогічний персонал, психологічна підтримка.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-6-107-113

Посилання:
1. Міністерство освіти і науки України : офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/.
2. Внаслідок війни зростає відсоток дітей, які не охоплені дошкільною освітою: результати дослідження / Державна служба якості освіти України. 2023. URL: https://sqe.gov.ua/monitoring-zdo-2023/.
3. ДНУ «Інститут освітньої аналітики» : вебсайт. URL: https://iea.gov.ua/.
4. Інститут педагогіки НАПН України : вебсайт. URL: https://undip.org.ua/.
5. Про атестацію та підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у період воєнного стану в Україні : лист Міністерства освіти і науки України від 21.10.2022 № 1/12392-22. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-atestaciyu-ta-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-u-period-voyennogo-stanu-v-ukrayini.
6. Гавриш Н. В., Миськова Н. М. Підготовка вихователів до формування у дошкільників навичок, орієнтованих на сталий розвиток. Народна освіта. 2020. Вип. 1. С. 67–73. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2020_1_12.
7. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України : метод. рекомендації / за заг. ред. О. М. Топузова. Київ : Пед. думка, 2023. 187 с. URL: https://undip.org.ua/library/diahnostyka-ta-kompensatsiia-svitnikh-vtrat-u-zahalniy-seredniy-osviti-ukrainy-metodychni-rekomendatsii/.
8. Галів М., Свйонтик О. Освіта як складова національної безпеки України в умовах сучасної російсько-української війни: правові засади, проблеми, досвід і завдання. Молодь і ринок. 2023. № 3 (211). С. 25–31. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277194.