ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
3’2024

Денисюк О. Я.
https://orcid.org/0000-0001-8584-0647
Титаренко Н. В.
https://orcid.org/0000-0002-5837-393X
Ткаченко В. В.
https://orcid.org/0000-0003-3144-1469
Дронь Т. О.
https://orcid.org/0000-0003-1374-5610

УЧИТЕЛЬ НУШ ТА ЙОГО РОЛЬ У РЕАЛІЗАЦІЇ РЕФОРМИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. Учитель є учасником і рушієм реформаторських змін, що на сьогодні відбуваються в загальній середній освіті. Він виступає драйвером реалізації концептуальних положень Нової української школи (НУШ). У статті розглянуто питання зміни парадигми ролі й місця сучасного вчителя в модерному освітньому процесі, зумовленої транс­формацією шкільної освіти. Проаналізовано чинники переосмислення ролі вчителя в реаліях сьогодення. З’ясовано, що в сучасному світі висококваліфікований учитель повинен володіти низкою загальних і професійних компетентностей, як-от: мовно-комунікативна, предметно-методична, інформаційно-цифрова, інноваційна, організаційна та ін. Наголошено, що впровадження реформи НУШ покладає на вчителя нові ролі та обов’язки коуча, модератора, тьютора, фасилітатора. У дослідженні проаналізовано й узагальнено сутність понять «модератор», «тьютор», «коуч», «ментор», «фасилітатор» у контексті завдань, що постають перед учителем під час професійної діяльності. Стаття містить перелік освітніх індикаторів/показників, сформованих авторами, які допомагають відстежувати процес упровадження принципів і положень НУШ. Акцент зроблено на готовності педагогічних працівників до впровадження реформи НУШ. Про­аналізовано завдання, які вчитель вважає важливими у своїй роботі. Зокрема, це формування компетентностей, розвиток в учнів критичного мислення, підготовка їх до самостійного розв’язання завдань тощо. Розглянуто дидактичні підходи, що є в арсеналі шкільного педагога та які він готовий застосовувати в роботі. Досліджено роль учителя в умовах реформування загальної середньої освіти, фахові компетенції, необхідні для реалізації завдань НУШ. Приділено увагу проблемним питанням, вирішення яких допоможе вчителю ефективно втілювати в освітній процес ідеї й завдання НУШ.
Ключові слова: Нова українська школа, професійні компетентності, цінності НУШ, критичне мислення, тверді та м’які навички.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-49-63

Посилання:
1. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text.
2. Васильєва В. В. Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті концепції Нової української школи. 2018. URL: https://vseosvita.ua/library/novi-profesijni-roli-i-zavdanna-sucasnogo-vcitela-vkonteksti-koncepcii-novoi-ukrainskoi-skoli-87162.html.
3. Гупан Н., Пометун О. Нові професійні ролі вчителя як чинник інноваційного розвитку демократичної освіти. Формування громадянської культури в новій українській школі: традиційні та інноваційні практики : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Суми, 6–7 черв. 2019 р.). Суми, 2019. С. 176–181. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716654/.
4. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / М-во освіти і науки України. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
5. Павлюк І. В. Особистість сучасного вчителя в новій школі. Урок.ОСВІТА.UA : вебсайт. 2014. URL: https://urok.osvita.ua/materials/administration/41904/.
6. Harmer J. How to Teach English. 2010. URL: https://fliphtml5.com/nwhr/prsh/basic.
7. Gardner R., Nobel M. M., Hessler T., Yawn C. D., Heron T. E. Tutoring System Innovations: Past Practice to Future Prototypes. Intervention in School and Clinic. 2007. Vol. 43, Iss. 2. P. 71-81. DOI: https://doi.org/10.1177/10534512070430020701.
8. Цюпак І. М. Сутність дефініції «тьютор» у сучасному просторі дошкільної освіти. Підготовка сучасного педагога дошкільної та початкової освіти в умовах розбудови Нової української школи : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Херсон, 19–20 квіт. 2018 р.). Херсон : ТОВ «Борисфен-про», 2018. С. 51–52. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/7632/45_%D0%A6%D1%8E%D0%BF%D0%B0%D0%BA%20%D0%86.%D0%9C.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
9. Осадча К. До питання щодо інституціалізації професії тьютора в українському освітньому просторі. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. 2018. Vol. 6, № 1. URL: https://www.researchgate.net/publication/326265813_Do_pitanna_sodo_institucionalizacii_profesii_tutora_v_ukrainskomu_osvitnomu_prostori.
10. Єфіменко С. Нові професійні ролі сучасного педагога. 2019. URL: https://cusu.edu.ua/ua/konferenc-19-20/ix-mizhnarodna-naukovo-praktychna-onlain-internet-konferentsiia-problemy-ta-innovatsii-v-pryrodnycho-matematychnii-tekhnolohichnii-i-profesiinii-osviti/sektsiia-2/10483-novi-profesiyni-roli-suchasnoho-pedahoha.
11. Goffman E. The presentation of self in everyday life. University of Edinburgh Social Sciences Research Centre, 1959. URL: https://monoskop.org/images/1/19/Goffman_Erving_The_Presentation_of_Self_in_Everyday_Life.pdf.
12. Гусак В. М. Нові ролі педагога у контексті реформ сучасної української школи. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах НУШ : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Житомир, 15 трав. 2019 р.). Житомир, 2019. URL: https://conf.zippo.net.ua/?p=79.
13. Забавляєва Т. А., Пюрко В. Є. Організація навчально-виховного процесу на засадах педагогіки партнерства в умовах реалізації Концепції нової української школи. Особистісно-професійний розвиток вчителя в умовах реалізації Концепції Нової української школи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю (м. Мелітополь, 14–16 черв. 2018 р.). Мелітополь : ФОП Однорог Т. В., 2018. С. 119–121. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/23232/1/2018_Starosta%20V_Popadich%20O_s.195-198%3B%20Starosta%20V_Keminj%20I_s.230-233%20Melitopol.pdf.
14. Дослідження щодо готовності педагогічних працівників до реалізації Концепції Нової української школи / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. 69 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/12/Teachers_Report_2021-1.pdf.
15. Денисюк О. Я., Дронь Т. О., Титаренко Н. В. Моніторингове дослідження щодо готовності педагогічних працівників до реалізації Нової української школи / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2023. 59 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/teaching-staff_2023.pdf.
16. Дослідження щодо готовності педагогічних працівників до реалізації Концепції Нової української школи / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2019. 69 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/Doslidzhennya-shhodo-gotovnosti-pedagogichnih-pratsivnikiv-do-realizatsiyi-Kontseptsiyi-Novoyi-ukrayinskoyi-shkoli_2019.pdf.