Кулачинський О. В.
https://orcid.org/0009-0001-6739-6455
Каменчук Н. В.
https://orcid.org/0009-0001-9751-5865
РЕЄСТР ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ В УКРАЇНІ
Повний тест (pdf)
Мова: Українська
Анотація. У статті розглядається впровадження та розвиток реєстру закладів дошкільної освіти (ЗДО) в Україні як важливого інструмента підвищення ефективності управління освітою. Пандемія COVID-19 і поточні виклики, зокрема повномасштабне вторгнення росії, змусили переосмислити підходи до організації освітнього процесу та управління освітніми закладами. У цьому контексті цифровізація стала ключовим елементом модернізації освіти. Запуск і модернізація програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (ПАК «АІКОМ») забезпечують збір, обробку та захист інформації у сфері освіти, спрощуючи документообіг і підвищуючи прозорість управлінських рішень. Особлива увага приділяється створенню нового реєстру ЗДО, що сприяє дебюрократизації, оперативному збору й аналізу даних, а також інтеграції з іншими інформаційними системами. Розкрито основні переваги впровадження реєстру ЗДО, зокрема підвищення безпеки, ефективності управління та якості освітніх послуг. Висновки підкреслюють важливість продовження цифровізації освітньої сфери для подолання сучасних викликів і забезпечення сталого розвитку освітньої системи України. Цифровізація полегшує доступ до даних, спрощує процеси звітності, сприяє зменшенню бюрократії й корупції в державному управлінні, а також поліпшенню ефективності бізнес-процесів. Із початком вторгнення рф пріоритети та цілі цифрової трансформації України значно змінилися. Реформи в освітній сфері, такі як створення й розвиток реєстру ЗДО, є важливою частиною цих змін. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на аналіз ефективності реєстру ЗДО після його впровадження та оцінку реального впливу реєстру на якість освіти й управління ЗДО в різних регіонах України.
Ключові слова: цифровізація освіти, управління освітою, реєстр закладів дошкільної освіти, програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (ПАК «АІКОМ»), дебюрократизація, електронний документообіг, цифрові інновації.
Ключові слова: цифровізація освіти, управління освітою, реєстр закладів дошкільної освіти, програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (ПАК «АІКОМ»), дебюрократизація, електронний документообіг, цифрові інновації.
https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-2-18-30
Посилання:
1. Nehrey M., Kostenko I., Kravchenko Y. Digital Transformation in Ukraine During Wartime: Challenges and Prospects. In: Hu, Z., Wang, Y., He, M. (Eds.) Advances in Intelligent Systems, Computer Science and Digital Economics IV. 2023. P. 380-391. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-24475-9_33.
2. Горохова Т. В., Маматова Л. Ш. Особливості формування цифрових компетентностей в освітньому середовищі на засадах сталого розвитку. Освітня аналітика України. 2020. № 4 (11). С. 113–124. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2020-4-113-124.
3. Про введення в дослідну експлуатацію програмного модуля електронних щоденників та журналів закладів загальної середньої освіти ПАК «АІКОМ» : наказ Міністерства освіти і науки України від 22.12.2020 № 1545. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-vvedennya-v-doslidnu-ekspluataciyu-programnogo-modulya-elektronnih-shodennikiv-ta-zhurnaliv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-pak-aikom.
4. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
5. Функціонування ДНУ «Інститут освітньої аналітики» в умовах запровадження воєнного стану / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/diyalnist/funkczionuvannya-instytutu-v-umovah-voyennogo-stanu/ (дата звернення: 16.07.2024).
6. Цифровізація освіти: першу освітню інформаційну систему під’єднали до АІКОМ / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/czyfrovizacziya-osvity-pershu-osvitnyu-informaczijnu-systemu-pid%ca%bcyednaly-do-aikom/ (дата звернення: 16.07.2024).
7. До автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту приєдналася освітня інформаційна система «Human» / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/6841-2/ (дата звернення: 17.07.2024).
8. Освітня інформаційна система «Smart школа» приєдналась до АІКОМ. Знайшов : вебсайт. 2024. URL: https://znayshov.com/News/Details/osvitnia_informatsiina_systema_smart_shkola_priednalas_do_aikom.
9. АІКОМ поповнила нова освітня інформаційна система «Всеосвіта» / М-во освіти і науки України. 2024. URL: https://mon.gov.ua/news/aikom-popovnyla-nova-osvitnia-informatsiina-systema-vseosvita.
10. Про реалізацію експериментального проекту «Спеціаліст із безпеки в освітньому середовищі» : постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2023 № 867. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/867-2023-%D0%BF#Text.
11. Про затвердження Порядку раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти : наказ Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства освіти і науки України від 18.08.2023 № 685/1013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1583-23#Text.
12. Щодо електронної бази даних «Паспорт безпеки закладу освіти» : лист Міністерства освіти і науки України від 02.05.2024 № 1/7674-24. URL: http://www.kharkivosvita.net.ua/files/2061.pdf.
13. Литвинчук А. О., Терещенко Г. М., Анісімова О. Ю., Кир’янов А. В. Забезпечення автоматизації збору та представлення даних про використання коштів цільових освітніх субвенцій як складова цифрової трансформації управління освітою. Освітня аналітика України. 2023. № 5 (26). С. 47–63. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-5-47-63.
14. Литвинчук А. О., Кир’янов А. В., Іриневич Ю. В. Мета та напрямки модернізації програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту». Освітня аналітика України. 2020. № 4 (11). С. 102–112. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2020-4-102-112.
15. Лондар С. Л., Гайдук І. С. Електронна дебюрократизація шкільної документації як системний фактор удосконалення організації освіти. Освітня аналітика України. 2023. № 3 (24). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-5-20.
16. Платформа для розгортання та супроводження державних електронних реєстрів. Платформа Реєстрів. 2023. URL: https://ddm-architecture-control-plane.apps.envtwo.dev.registry.eua.gov.ua/ua/platform/1.9.6.1/index.html.
2. Горохова Т. В., Маматова Л. Ш. Особливості формування цифрових компетентностей в освітньому середовищі на засадах сталого розвитку. Освітня аналітика України. 2020. № 4 (11). С. 113–124. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2020-4-113-124.
3. Про введення в дослідну експлуатацію програмного модуля електронних щоденників та журналів закладів загальної середньої освіти ПАК «АІКОМ» : наказ Міністерства освіти і науки України від 22.12.2020 № 1545. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-vvedennya-v-doslidnu-ekspluataciyu-programnogo-modulya-elektronnih-shodennikiv-ta-zhurnaliv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-pak-aikom.
4. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
5. Функціонування ДНУ «Інститут освітньої аналітики» в умовах запровадження воєнного стану / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/diyalnist/funkczionuvannya-instytutu-v-umovah-voyennogo-stanu/ (дата звернення: 16.07.2024).
6. Цифровізація освіти: першу освітню інформаційну систему під’єднали до АІКОМ / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/czyfrovizacziya-osvity-pershu-osvitnyu-informaczijnu-systemu-pid%ca%bcyednaly-do-aikom/ (дата звернення: 16.07.2024).
7. До автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту приєдналася освітня інформаційна система «Human» / ДНУ «Інститут освітньої аналітики». URL: https://iea.gov.ua/6841-2/ (дата звернення: 17.07.2024).
8. Освітня інформаційна система «Smart школа» приєдналась до АІКОМ. Знайшов : вебсайт. 2024. URL: https://znayshov.com/News/Details/osvitnia_informatsiina_systema_smart_shkola_priednalas_do_aikom.
9. АІКОМ поповнила нова освітня інформаційна система «Всеосвіта» / М-во освіти і науки України. 2024. URL: https://mon.gov.ua/news/aikom-popovnyla-nova-osvitnia-informatsiina-systema-vseosvita.
10. Про реалізацію експериментального проекту «Спеціаліст із безпеки в освітньому середовищі» : постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2023 № 867. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/867-2023-%D0%BF#Text.
11. Про затвердження Порядку раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти : наказ Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства освіти і науки України від 18.08.2023 № 685/1013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1583-23#Text.
12. Щодо електронної бази даних «Паспорт безпеки закладу освіти» : лист Міністерства освіти і науки України від 02.05.2024 № 1/7674-24. URL: http://www.kharkivosvita.net.ua/files/2061.pdf.
13. Литвинчук А. О., Терещенко Г. М., Анісімова О. Ю., Кир’янов А. В. Забезпечення автоматизації збору та представлення даних про використання коштів цільових освітніх субвенцій як складова цифрової трансформації управління освітою. Освітня аналітика України. 2023. № 5 (26). С. 47–63. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-5-47-63.
14. Литвинчук А. О., Кир’янов А. В., Іриневич Ю. В. Мета та напрямки модернізації програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту». Освітня аналітика України. 2020. № 4 (11). С. 102–112. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2020-4-102-112.
15. Лондар С. Л., Гайдук І. С. Електронна дебюрократизація шкільної документації як системний фактор удосконалення організації освіти. Освітня аналітика України. 2023. № 3 (24). С. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2023-3-5-20.
16. Платформа для розгортання та супроводження державних електронних реєстрів. Платформа Реєстрів. 2023. URL: https://ddm-architecture-control-plane.apps.envtwo.dev.registry.eua.gov.ua/ua/platform/1.9.6.1/index.html.